تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی سال چهارم پاییز 1394 شماره 15 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی های دامداران شهرستان کوهدشت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی های دامداران موفقیت تعاونی ها مشارکت مردمی شهرستان کوهدشت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 647 تعداد دانلود : 602
هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی های دامداران شهرستان کوهدشت بود . جامعۀ آماری 600 نفر از اعضای تعاونی های دامداران شهرستان کوهدشت را تشکیل داد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای 234 نفر از اعضای این تعاونی ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط جمعی از استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای همۀ قسمت های پرسش نامه بالاتر از 76/0 به دست آمد و در نتیجه تأیید گردید. برای سنجش عوامل مؤثر بر موفقیت تعاونی های دامداران از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج این تحلیل نشان داد که مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت تعاونی های دامداران شامل پنج عاملِ دانشی- انگیزشی، حمایتی، توانمندی اقتصادی، ارتباطی و آموزشی و مقدار واریانس تجمعی تبیین شده توسط این پنج عامل برابر 84/55 درصد است.
۲.

مؤلفه ها و موانع ایجاد دانشکدۀ کارآفرین از دیدگاه دانشجویان عضو و غیرعضو تعاونی دانشجویی دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه شیراز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانشکدۀ کارآفرین دیدگاه دانشجویان تعاونی دانشجویی مؤلفه ها و منابع دانشگاه شیراز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 754 تعداد دانلود : 198
این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه شیراز نسبت به مؤلفه های ایجاد دانشکدۀ کارآفرین و موانع آن انجام گرفت. به این منظور، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای چندمرحله ای برای انتخاب نمونۀ مورد مطالعه به کار رفت. حجم نمونه 200 نفر برآورد شد که تعداد 191 پرسش نامه از نمونۀ مورد مطالعه جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بود که روایی صوری آن به تأیید متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی رسید. نتایج نشان داد که بین دانشجویان عضو و غیر عضو در تعاونی دانشجویی دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه شیراز از نظر میانگین میزان اهمیت مؤلفه های دانشکده کارآفرین تفاوت معنی دار وجود دارد به طوری که دانشجویان عضو تعاونی اهمیت مؤلفه های انسجام فعالیت های کارآفرینانه، کارآفرینانه بودن محیط اجتماعی دانشکده، تشخیص و ایجاد فرصت ها و کارآفرینانه بودن فرهنگ دانشکده را بیشتر از دانشجویان غیر عضو می دانند. همچنین بر اساس مدل بوریچ، دانشجویان مؤلفۀ تشخیص و ایجاد فرصت ها را مهم ترین مؤلفه در ایجاد دانشکدۀ کارآفرین می دانند. براساس نتایج، ایجاد مراکز رشد و پارک های علم و فناوری برای حمایت از دانشجویان و استادان در دانشکده در راستای انجام فعالیت های کارآفرینانه و تقویت کارآفرینی در دانشکده و نیز ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان برای انجام فعالیت های کارآفرینانه پیشنهاد شد.
۳.

تحلیل عوامل مؤثر بر توانایی مدیریتی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیرۀ تعاونی های تولیدی کشاورزی شهرستان هرسین(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: منابع کنترل توانایی مدیریتی مدیریت مشارکتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 240 تعداد دانلود : 105
هدف اصلی این پژوهش تحلیل عوامل مؤثر بر توانایی مدیریتی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیرۀ تعاونی های تولیدی کشاورزی بود. جامعۀ آماری تحقیق را مدیران عامل و اعضای هیئت مدیرۀ 68 تعاونی تولیدی کشاورزی (444 نفر) واقع در شهرستان هرسین استان کرمانشاه تشکیل دادند. روش نمونه گیری، طبقه ای تصادفی و حجم نمونه 206 نفر برآورد شد. یافته های این مطالعه نشان داد که توانایی مدیریتی افراد در حد متوسط است. منابع کنترل اکثریت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیرۀ درونی است بدین معنی که دلایل شکست و پیروزی را به شخص خود نسبت می دهند. یافته های حاصل از تحلیل عامل اکتشافی وجود سه سبک مدیریتی قانونمند، ناکارآمد و مشارکتی را نشان داد. مهم ترین عوامل مؤثر بر توانایی مدیریتی نیز به ترتیب منابع کنترل، تحصیلات، هدف تعاون و پایداری و سبک مدیریت مشارکتی بودند. 
۴.

امکان سنجی استقرار تعاونی های آب بران در استان گیلان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تشکل آب بران تحلیل سلسله مراتبی تعاونی تولید تعاونی روستایی نظام سنتی استان گیلان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 704 تعداد دانلود : 160
پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی ایجاد تعاونی های آب بران در استان گیلان با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده که با استفاده از فن  پیمایش و از طریق نمونه گیری هدفمند نسبت به جمع آوری داده ها اقدام شد. با توجه به پیشینۀ سازمان ها و نظام های مشارکتی، سه نظام سنتی، تعاونی تولید و تعاونی روستایی از طریق مطالعات کتابخانه ای به عنوان گزینه های رقیب به کار رفتند. با توجه به تکنیک تحلیل داده ها و انتخاب مناسب ترین گزینه برای نظام مشارکتی آبیاری، سه معیار اصلی با عنوان معیار اجتماعی، معیار اقتصادی و معیار نگرشی بهره برداران شناسایی و برای هر یک از معیارها نیز چهار زیرمعیار شناسایی شد. سپس ساختار سلسله مراتبی مسئله تحقیق ترسیم و بر اساس آن سه نوع پرسش نامه تدوین گردید. در گام بعد، فهرستی از افراد متخصص و خبره (کارشناسان و کشاورزان خبره و پیشرو)، که دارای تحصیلات و یا تجربۀ کاری در رابطه با موضوع مورد تحقیق بودند، تهیه شد و سرانجام 22 نفر از آن ها برای مصاحبه و تکمیل پرسش نامه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار Super Decision صورت گرفت. نتایج نشان داد که براساس تمامی معیارها و زیرمعیارهای مورد بررسی، نظام تعاونی تولید با وزن نهایی 421/0 بالاترین اولویت را دارد. بنابراین، نظام تعاونی مناسب ترین گزینه برای ایجاد تشکل آب بران در استان گیلان است. نظام سنتی با وزن نهایی 306/0 اولویت دوم و تعاونی روستایی با وزن نهایی 273/0 اولویت سوم برای ایجاد تشکل یادشده اند. از سوی دیگر، زیرمعیارهای اجتماعی بیشترین اثر را بر نظام سنتی و سپس زیرمعیارهای اقتصادی و نگرشی بهره برداران بیشترین اثر را بر تعاونی تولید دارند.
۵.

عوامل تأثیرگذار بر توسعۀ پایدار تعاونی های تولید کشاورزی شهرستان نقده از دیدگاه اعضای تعاونی ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی های تولید کشاورزی توسعۀ پایدار شهرستان نقده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 738 تعداد دانلود : 860
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ پایدار تعاونی های تولید کشاورزی شهرستان نقده از دیدگاه اعضای تعاونی ها با فن پیمایشی انجام گرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه و جامعۀ آماری نیز شامل اعضای تعاونی های تولید کشاورزی شهرستان نقده به تعداد 778 نفر بود که حجم نمونه، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب 260نفر تعیین شد. برای تعیین روایی پرسش نامه ها از پانل متخصصان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس استفاده گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی ابزار تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ استفاده و مقدار آن برای قسمت های مختلف پرسش نامه بین 78/0 تا 82/0 محاسبه شد. از جمله آزمون های آماری مورد استفاده در این تحقیق ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون، کای دو و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام بود. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که متغیرهای فردیِ سن، محل سکونت، سابقۀ عضویت، تحصیلات و نیز عوامل اجتماعی فرهنگی، شخصیتی، آموزشی ترویجی، مدیریتی، اقتصادی، سیاستی و زیست محیطی با متغیر وابستۀ تحقیق رابطۀ معنی داری دارند و نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغیرهای مورد مطالعه، 5 متغیر شخصیتی، مدیریتی، سن، اقتصادی و اجتماعی فرهنگی بیشترین تأثیر را در توسعۀ پایدار تعاونی های تولید کشاورزی شهرستان نقده دا ر ند و جمعاً 6/52 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردند.
۶.

عوامل اقتصادی مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در تعاونی های کشاورزی استان تهران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی های کشاورزی کارآفرینی توسعۀ کارآفرینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 747 تعداد دانلود : 429
هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل اقتصادی مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در تعاونی های کشاورزی استان تهران بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل اعضای تعاونی های کشاورزی استان تهران بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 260 نفر تعیین گردید که این تعداد به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه بود که روایی آن با نظر استادان و صاحب نظران دانشگاه و سازمان های تعاونی و پایایی آن با آزمون مقدماتی و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ (92/0= α) تأیید شد. نتایج تحقیق نشان داد که اکثریت پاسخگویان (4/40 درصد) اعتقاد دارند که تأثیر عوامل اقتصادی در توسعۀ کارآفرینی تعاونی های کشاورزی در حد زیاد و مهم ترین عامل اقتصادی در توسعۀ کارآفرینی این تعاونی ها  قوانین شفاف اقتصادی و مالیاتی تعاونی هاست.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۶