تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی (تعاون)

تعاون و کشاورزی سال ششم تابستان 1396 شماره 22 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تأثیر گرایش کارآفرینانۀ شرکت های تعاونی تهیه و تولید نهاده ها و ادوات کشاورزی بر عملکرد آنها: با در نظر گرفتن نقش تعدیل گری گرایش به بازار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گرایش کارآفرینانه گرایش به بازار عملکرد شرکت تعاونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 504 تعداد دانلود : 277
 این پژوهش با هدف بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانۀ شرکت های تعاونی تهیه و تولید نهاده ها و ادوات کشاورزی بر عملکرد آنان از نظر مدیران این شرکت ها با در نظر گرفتن نقش تعدیل گری گرایش به بازار انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس نحوۀ گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را رؤسای هیئت مدیرۀ شرکت های تعاونی تهیه و تولید نهاده ها و ادوات کشاورزی مستقر در استان های تهران، فارس و اصفهان تشکیل دادند. برای گردآوری داده های پژوهش از ابزار پرسش نامه با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد. پس از نمونه گیری تصادفی،  داده ها از 114 شرکت گردآوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزارهایSPSS21  و Smart PLS3 استفاده شد. پایایی ابزار تحقیق از طریق پیش آزمون و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و ضریب های بارهای عاملی و روایی آن به وسیلۀ روایی همگرا و واگرا تأیید شد. یافته های پژوهش نشان داد که تأثیر گرایش کارآفرینانۀ این شرکت ها بر عملکرد آنها مثبت و معنی دار است، اما گرایش به بازار این رابطه را تعدیل نمی کند. از طرفی، گرایش به نوآوری، ریسک پذیری، پیشگامی و استقلال بر عملکرد شرکت های مذکور تأثیر مثبت و معنی داری دارد، ولی رقابت تهاجمی بر عملکرد این شرکت ها تأثیر معنی داری ندارد.
۲.

عوامل تأثیرگذار بر گرایش کشاورزان به انجام فعالیتهای تعاونی در شهرستان نیشابور(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی گرایش کشاورزان الگوی لاجیت شهرستان نیشابور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 581 تعداد دانلود : 197
مطالعه حاضر به بررسی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر گرایش کشاورزان به فعالیت های تعاونی در شهرستان نیشابور انجام شده است. داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه از بین 100 کشاورز (عضو تعاونی و غیر عضو تعاونی) شهرستان نیشابور در سال 1395 به صورت تصادفی جمع آوری گردید. به منظور تحلیل داده ها از بسته نرم افزارSHAZAM و مدل لاجیت استفاده شده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که متغیر وضعیت تأهل تأثیر منفی و معنی دار و متغیرهای انگیزه نسبت به فعالیت های گروهی، دانش و آگاهی تأثیر مثبت و معنی داری بر روی گرایش کشاورزان نسبت به عضویت در تعاونی ها داشته اند. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد که با برگزاری جلسات برای کشاورزان، سطح آگاهی آن ها را در مورد تعاونی ها افزایش داده و همچنین در قالب مناسبت های گوناگون از قبیل هفته تعاون، هفته جهاد کشاورزی از کشاورزان عضوی که سطح عملکردشان نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، با اعطا کمکهای مالی و یا اختصاص سهمیه بیشتر نهاده های لازم، قدردانی شود تا زمینه ای برای عضویت دیگر کشاورزان نیز فراهم شود.
۳.

بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی در میزان موفقیت تعاونی های شیلات استان ایلام(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه اجتماعی موفقیت تعاونی های شیلات استان ایلام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 115 تعداد دانلود : 243
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی در میزان موفقیت تعاونی های شیلات استان ایلام انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری تحقیق حاضر را اعضای تعاونی های فعال شیلات استان ایلام به تعداد 180 نفر تشکیل دادند که به علت محدود بودن تعداد جامعه آماری، تمامی اعضا به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسش نامه بود که برای تأیید روایی آن  از دیدگاه صاحب نظران و متخصصان بهره گرفته شد و جهت تعیین پایایی آن پیش آزمون انجام گرفت و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه) و به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد بین متغیرهای فردی و حرفه ایِ سطح تحصیلات و  سابقۀ عضویت و مؤلفه های سرمایۀ اجتماعی (اعتماد اجتماعی، آگاهی اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی) با متغیر وابسته یعنی میزان موفقیت تعاونی های شیلات ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد.  همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیرهای سابقه عضویت، آگاهی اجتماعی، سطح تحصیلات و مشارکت اجتماعی حدود 51 درصد از تغییرات را تبیین کردند. 
۴.

عوامل مؤثر بر نظام اطلاعات بازاریابی در تعاونی های تولید روستایی استان مازندران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظام اطلاعات بازاریابی تعاونی تولید روستایی استان مازندران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 499 تعداد دانلود : 896
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نظام اطلاعات بازاریابی در شرکت های تعاونی تولید  روستایی استان مازندران انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مدیران عامل تعاونی های تولید روستایی استان مازندران (183 = N ) تشکیل دادند که از میان آنها، 125 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند (125= n ). ابزار پژوهش پرسش نامه ای بود که روایی آن با کسب نظر استادان و متخصصان فن و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ ( 73/0 - 97/0) تأیید شد.  طبق نتایج توصیفی تحقیق،  8/40 درصد پاسخگویان وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی در تعاونی ها را در سطح متوسط  ارزیابی کردند. بر این اساس می توان گفت که وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی در شرکت های تعاونی تولید روستایی در جایگاه مناسب قرار ندارد. طبق نتایج آزمون رگرسیون خطی  چندگانه  به شیوه گام به گام،  چهار عامل اطلاعاتی- ارتباطی، مشارکتی، شخصیتی و تحصیلات به عنوان عوامل تبیین کننده و تأثیرگزار بر وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی شناسایی شدند که در این میان، عامل مشارکتی با میزان بتای 365/0 بیشترین میزان تأثیر را در تبیین متغیر وابسته دارد. چهار عامل مذکور در مجموع 2/51 درصد از تغییرات  وضعیت نظام اطلاعات بازاریابی را تبیین کردند.
۵.

عوامل اجتماعی و محیطی مؤثر بر عملکرد تعاونی های تولید روستایی شهرستان گناوه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی تولید توسعه ی پایدار توسعه ی روستایی شهرستان گناوه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 759 تعداد دانلود : 208
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی عوامل اجتماعی و محیطی مؤثر بر عملکرد تعاونی تولید روستایی شهرستان گناوه انجام گرفت. گردآوری داده های موردنیاز با استفاده از شیوۀ میدانی (پرسش نامه) انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش 96 کشاورز عضو تعاونی تولید شهرستان گناوه بودند. برای طراحی پرسش نامه از  چهار شاخص اجتماعی در قالب 21 نماگر و سه شاخص محیطی در قالب 25 نماگر بهره گرفته شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در محیط نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمام شاخص های عوامل اجتماعی و محیطی و عملکرد تعاونی تولید روستایی رابطۀ مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که از بین مؤلفه های عوامل اجتماعی، مؤلفه اعتماد اجتماعی  با ضریب 670/0 و از بین مؤلفه های عوامل محیطی، مؤلفه مدیریت خاک با ضریب 540/0 بیشترین تأثیر را در عملکرد تعاونی های تولید داشته اند. برپایۀ نتایج ضریب بتا نیز مشخص شد که متغیر اعتماد اجتماعی با مقدار 785/0 و مدیریت خاک با مقدار 695/0  متغیرهای عملکرد تعاونی تولید روستایی را پیش بینی کردند. علاوه بر این، نتایج آزمون t تک نمونه ای نشان داد که متغیرهای عوامل اجتماعی و محیطی بر عملکرد تعاونی تولید مطلوب و تأثیرگذار بوده اند. از بین متغیرهای ذکرشده، متغیر اعتماد اجتماعی با میانگین 94/3 بیشترین تأثیر و متغیر مدیریت آب با میانگین 24/3 کمترین تأثیر را بر متغیر وابسته داشته اند.
۶.

بررسی تأثیر مؤلفه های بازدارندۀ توسعۀ کارآفرینی سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمانی در تعاونی های کشاورزی (مورد مطالعه: تعاونی های مرغ داران استان کرمانشاه)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: موانع توسعه کارآفرینی سازمانی گرایش کارآفرینی سازمانی تعاونی های کشاورزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 583 تعداد دانلود : 519
گرایش کارآفرینانۀ سازمانی یکی از ضرورت های افزایش عملک رد تعاونی ها و تابعی از میزان توسعۀ کارآفرینی سازمانی است.  بنابراین، بررسی آثار بازدارنده های توسعۀ کارآفرینی سازمانی بر این گرایش برای کنترل، تعدیل و یا حتی حذف این آثار، به خصوص در تعاونی های کشاورزی، امری ضروری است. هدف از این پژوهش نیز بررسی تأثیر مؤلفه های بازدارندۀ توسعۀ کارآفرینی سازمانی بر گرایش کارآفرینانۀ سازمانی در تعاونی های کشاورزی بود. جامعۀ آماری تحقیق را 1012 نفر از اعضای تعاونی های مرغ داران گوشتی فعال استان کرمانشاه تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 220 نفر تعیین شد که این افراد به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسش نامۀ محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسش نامه توسط پنل متخصصان تأیید شد و از ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش و تأیید پایایی استفاده گردید. به منظور تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی با بهره گیری از نرم افزارSPSS20  استفاده شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که بازدارنده های روان شناختی، مهارتی- مدیریتی، آموزشی و حمایتی- پشتیبانی اثر منفی معنی داری را در پیش بینی متغیر وابسته دارند و 29 درصد تغییرات این متغیر را تبیین کرده اند. لذا بر اساس یافته ها، افزایش آگاهی مدیران و اعضا جهت کاهش این آثار از طریق برگزاری کلاس های آموزشی پیشنهاد شد.
۷.

تحلیل عوامل موثر بر جذب دانش آموختگان دانشگاهی در بخش تعاون(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تعاونی های دانش آموختگان بخش تعاون اشتغال مشاغل غیر دولتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 242 تعداد دانلود : 758
در این تحقیق راهکارهای جذب و ورود دانش آموختگان دانشگاهی در بخش تعاون بررسی شد. نمونه های آماری این پژوهش شامل 100 نفر از اعضای تعاونی های دانش آموختگان و 100 نفر از فارغ التحصیلان بیکار و جویای کار استان همدان بود. روایی پرسشنامه توسط افراد صاحب نظر و خبره اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان و استادان دانشگاه و پایایی آن با انجام یک پیش آزمون بر روی سی نفر از دانش آموختگان استان همدان و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. برای بررسی و دسته بندی عوامل موثر بر جذب دانش آموختگان از تحلیل عاملی استفاده شد که نتایج نشان داد 5 گروه عامل کلیدی در جذب و ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش تعاون موثرند که عبارت اند از: سیاست گذاری و قانونی، مالی و اعتباری، آموزشی، ارتباطی و توانمندسازی

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۶