نقد مترجم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشیآرشیو
چکیده
متن
شورای اسلامی برای آلمان فدرال
در تاریخ نوامبر 1986 در شهر برلین شورای اسلامی تأسیس شد که هدف آن حفظ بقا و آیندة انجمنهای اسلامی در آلمان ذکر شده است، مؤسسین این شورا عبارتند از:
-1 اتحادیة مراکز فرهنگ اسلامی
-2 جامعة اسلامی موسوم به جامعةالنور
«Les amis de L'Islam» DieGemeinschaft
-3 کنگرة جهانی اسلام در آلمان
طبق نظامنامة این شورا وظیفة آن گفتوگوهایی برای هماهنگی و همکاری در زمینة امور اسلامی برای سازمانهای مختلفی که در این کشور وجود دارند ذکر شده است، این شورا خود را نمایندة تامالاختیار مسلمانان در برابر دولت، احزاب و دیگر گروههای اجتماعی میشناسد، اما بههرحال در قبال چگونگی رفتار هریک از سازمانها و انجمنهای اسلامی در برابر کلیسا و یا هریک از مؤسسات اجتماعی، انجمنها و سازمانهای مذکور استقلال و آزادی عمل را برای خود بهطور کامل حفظ کردهاند. شورای اسلامی شرایط زیر را برای عضویت انجمنها و سازمانها در خود ذکر کرده است:
-1 آمادگی برای دیالوگ با دیگر سازمانها
-2 عدم وابستگی حزبی و به عبارتی بیطرف بودن از نظر سیاسی
-3 اثبات اینکه بهعنوان یک تشکیلات دینی به جایی وابسته نیست و بر طبق اصول حقوقی در آلمان یک تشکیلات قانونی محسوب میشود.
این شورا از لحاظ حقوقی خود را دارای همان حقوقی میداند که همة اعضا بهصورت یکسان از آن برخوردار هستند. هر نوع تصمیمی باید به اتفاق آرا به تصویب برسد تا آنکه مورد پذیرش همة اعضا باشد. در حال حاضر سازمانهای اسلامی زیر به این شورا پیوستهاند:
-1 انجمن اسلامی جامعةالنور واقع در شهر کلن
-2 تشکیلات ملی گروش واقع در شهر کلن
-3 انجمن اسلامی علویها واقع در دوسلدورف
-4 کنگرة جهانی اسلام در شهر سوئست
-5 انجمن اسلامی پیشاهنگان در آلمان واقع در شهر مونشن گلادباخ
-6 اتحادیة اسلامی مراکز جوانان واقع در شهر آلن
-7 انجمن صوفیهایی از شاخة طریقت جراشی واقع در شهر کربوس
-8 انستیتوی اسلامی برای تحقیق در زمینة مسائل اجتماعی و اقتصادی واقع در شهر کلن
-9 اتحادیة فرهنگی ترکی اسلامی در اروپا واقع در شهر فرانکفورت
-10 مرکز فعالیتهای اجتماعی اسلامی برای اروپا واقع در شهر کلن
-11 فدراسیون اسلامی هامبورگ
-12 سازمانهای جوانان اسلامی واقع در شهر کلن
-13 انستیتوی مرکزی برای آرشیو اسلامی در آلمان واقع در شهر سوئست
بدینترتیب شورای اسلامی شامل صدوچهل هزار عضو است که در 420 انجمن حضور دارند. قابل توجه است که اتحادیة مراکز فرهنگی اسلامی در تاریخ بیست و دوم آوریل 1988 از شورای اسلامی جدا شد زیرا اهداف و تصمیمات این مرکز که عمدتاً در زمینة به جمع جامعه پذیرفته شدن سازمانهای اسلامی تنظیم شده بود مورد موافقت اعضا قرار نگرفت، علاوه بر آن این تشکیلات از اینکه اهداف سیاسی خود را نادیده بگیرد، خودداری کرد.
وضعیت مسلمانان در آفریقای جنوبی
براساس آمار 1991 میلادی، جمعیت مسلمانان آفریقای جنوبی 338142 نفر بوده است که اکثریت آنها آسیایی، 157815 نفر رنگینپوست، 11986 نفر سیاهپوست و 1756 نفر سفیدپوست بودهاند. برخی تعداد مسلمانان را در سال 1984 میلادی بین 450 تا 500 هزار نفر اعلام کردهاند و تا کنون تعداد آنها باید به حدود یک میلیون نفر رسیده باشد.
مسلمانان آفریقای جنوبی عمدتاً مهاجرند و به سه دسته مالزیایی، هندی و زنزیبار، تقسیم میشوند. مسلمانان کِیپ بهصورت برده، تبعیدی و... از مستعمرههای هلند در هندشرقی، سواحل هند و آفریقا در نیمه دوم قرن 17 و قرن 18 میلادی به آفریقای جنوبی آورده شدهاند.
در سال 1658 میلادی عدهای از مسلمانان آمبونیا در جزایر مولوکای جنوبی به عنوان کارگر به کیپ آورده شدند. بههرحال گسترش اسلام در کیپ مرهون بردههای بنگال، ساحل مالابار و هند بود. عدهای از متهمین جهت ارایه کار ارزان به کیپ آورده شدند و پس از آزادی به جامعه سیاهان آزاد معروف شدند که نقش موثری در پیدایش مسلمانان در «دماغه امید نیک» داشتند. در میان تبعیدیها، رهبران سیاسی و مذهبی نیز وجود داشتند. «شیخ یوسف مکاسر» یکی از آنان بود که در سال 1694 میلادی به کِیپ آورده شد. مسلمانان کِیپ عمدتا شافعی هستند و سهم مهمی در فرهنگ آفریقایی دارند.
گروه دوم:
مسلمانان هندی که برای تجارت یا شاگردی به آفریقای جنوبی آمدند و بیشتر در ساحل شرقی (کوازولو - ناتال) مستقر شدند، حنفی مذهب میباشند. آنها از نظر قوانین، جمعیتی آسیایی تلقی میشدند.
گروه سوم:
بین سالهای 1873 تا 1880 میلادی برای جبران کمبود نیروی کار، بردگانی از مالاوی، موزامبیک شمالی، پرتغال، شرق آفریقا و زنگبار به آفریقای جنوبی آورده شدند. این گروه ابتدا رنگینپوست تلقی میشدند ولی در فوریه سال 1961 میلادی تحت عنوان دیگر آسیاییها تقسیمبندی شدند. آنها ارتباط نزدیکی با مسلمانان هندی داشتند و توانستند هویت اسلامی خود را حفظ کنند. این گروه نیز شافعی مذهب هستند.
چندی است که تعداد سیاهان مسلمان رو به فزونی گذارده است. جامعه مسلمانان آفریقای جنوبی سازماندهی شده و از نظر اسلامی دارای روحیهای قوی میباشند.
سازمانهای متعدد تبلیغی و مراکزی برای رسیدگی به امور مستمندان و سالمندان در میان مسلمانان وجود دارد. صاحبانمشاغل مختلف نیز سازمانهایی را بوجود آوردهاند که انجمن پزشکان مسلمان islamic Medical Association)) و انجمن حسابداران و حقوقدانان مسلمان The Association of Muslim) Accountans And Lawyers) از آن جملهاند.
از نظر اقتصادی مسلمانان اکثراً در سطح خوب و متوسط قرار دارند و وضع مالی برخی از آنها بسیار خوب است. «خانواده کالا» از دوستان مرحوم کلیم صدیقی و طرفدار جمهوری اسلامی ایران نیز در زمره گروه اخیر (دارای وضع مالی بسیار خوب) میباشد.
از نظر سیاسی تعدادی از مسلمانان در حزب حاکم موقعیت خوبی دارند. لذا حدود بیست نفر از نمایندگان مجلس، وزرای دادگستری، آب و جنگلداری، معاون وزیر امور خارجه و رئیس حزب A.N.C در استان کیپ غربی مسلمان هستند. «گورا ابراهیم» نمایندة حزب P.A.C در مجلس نیز مسلمان است که در شورای حج و عمره آفریقای جنوبی (S.A.H.U.C) نیز حضور دارد.
جنبش جوانان مسلمانM.Y.M) )، جمعیتالعلمأ و شورای قضایی مسلمانانMuslim Judicial ) Council) رابطه خوبی با حزب حاکم (A.N.C) دارند. ماهنامه اسلامی القلم و رادیو الصوت ژوهانسبورگ وابسته به (M.Y.M) میباشند.
(M.Y.M) یک گروه روشنفکر است. نظر آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز مثبت است، یعنی با توجه به طرفداری آنها از برابری زن و مرد، گاهی جمهوری اسلامی ایران را دارای مشکلاتی میپندارند، ولی در مجموع مواضع آنها بسیار خوب ارزیابی میشود. مولانا رفیق شاه، از روحانیون انقلابی و امام یکی از مساجد بزرگِ دربان و همچنین رئیس(M.Y.M) در یکی از مناطق، شیعه است و با این حال تقیه میکند. شافعیها که بیشتر در کِیپ تاون مستقر هستند و بریلویها که گرایش به تصوف داشته و بیشتر در دربان و استان خاتنگ ساکنند، نحوة نگرش بهتری نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند تا دئوباندیها.
جمعیت العلمأ، به شدت ضدشیعه و دئوباندی است و رادیو اسلام زیر نظر آن اداره میشود. پس از چالش طولانی با شورای مستقل پخش IBA (صدور مجوز رادیو و تلویزیون در اختیار این شوراست) سرانجام به دلیل روبه رو شدن با خطر تعطیلی و عدم تمدید مجوز حاضر به پخش صدای زن از رادیو شد.
مسلمانان انقلابی آفریقای جنوبی (پاگاد)، شبکه بررسی رسانه، حزب اخلاقی آفریقا و کنوانسیون اتحاد اسلامی(I.U.C) با حزب حاکم مخالف هستند. در تنش شدیدی که بین دولت و «پاگاد» وجود دارد، چنین وانمود میشود که ایران حامی پاگاد است؛ این گروهها طرفدار ایران هستند، ولی بعید به نظر میرسد که مواضع تند پاگاد (از جمله ا قدامات مسلحانه علیه قاچاقچیان مواد مخدر) موثر بوده و به نفع مسلمانان باشد. این امر مانع حمایت ایران از پاگاد (I.U.C) است.
امام احمد قاسم، رهبر پاگاد و (I.U.C) تلقی میشود. اخیرا ایوب مونگاله، رئیس پاگاد (که بعداً معلوم شد برای نیروهای امنیتی آفریقای جنوبی کار میکرده است) به همراه چند نفر دیگر از اعضای پاگاد، در راه بین ژوهانسبورگ و کیپ تاون دستگیر شدند و مقداری مهمات در خودروی آنها به دست آمد. گفته میشود آنها قصد انهدام پارلمان را داشتهاند.
کنگره «تبیین انقلاب اسلامی»
بمناسبت یکصدمین سالگرد تولد حضرت امام خمینی (س)
شناخت و تحلیل دقیق و علمی انقلاب اسلامی ایران، نیاز و ضرورتی جدی است که به انگیزهها و دلایل مختلف، طی دو دهة گذشته، صاحبنظران و اندیشمندان فراوانی را در سراسر جهان به خود مشغول داشته است و حک و اصلاح یا پردازش نوین و بعضاً ابداعاتی را در نظریهپردازیهای مرتبط با این حوزه معرفت بشری موجب شده است. یکصدمین سالگرد تولد امام خمینی (س) فرصتی است تا با بازبینی و ارزیابی همة این تلاشها، انقلابی را که با نام خمینی و اندیشة وی پیوندی عمیق و ناگسستنی یافتهاست، هرچه دقیقتر و منطبق با واقع، شناسایی و تحلیل کنیم و حتیالامکان به نظریاتی در خور و تبیینگر این واقعیت عظیم، نزدیک شویم.
به همین مناسبت کنگره بینالمللی «تبیین انقلاب اسلامی» در مهرماه سال 1378 برگزار میشود و از همة محققان و نظریهپردازان دعوت میشود تا با مشارکت مؤثر، کاروان دانش بشری را در این تلاش عظیم همراهی نمایند. محورها و موضوعات، الف: ریشههای فکری و تاریخی انقلاب اسلامی، ب: زمینهها، شرایط و عوامل پیروزی انقلاب، ج: تحولات انقلاب بعد از پیروزی، د: انقلاب اسلامی و تحولات سیاسی - فرهنگی و بیناللملی، و: مواضع و دیدگاههای امام خمینی در زمینة مسایل و موضوعات خاص مرتبط با انقلاب اسلامی.