خوانشی نو از اراده ذاتی خدا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
درباره اراده ذاتی خدا از دو منظر (هستی و مفهوم شناسی) می توان بحث کرد که موضوع این مقاله اولی است. ظاهر عبارات اکثر اندیشوران در مخالفت با آن است. متکلمان به نحو کلی منکر اراده ذاتی شده و فلاسفه هم آن را به صفت علم تحویل برده اند که آن هم نوعی انکار است. نگارنده در مقام پاسخ به حقیقت اراده ذاتی الوهی بعد از تأملات عدیده به خوانش جدیدی از اراده ذاتی خدا (تفسیر آن به ذات و حقیقت هستی الوهی از حیث تحقق معنای تکوینی سوق، طلب، میل به فعل- معادل جود و فیاضیت) دست یافته است که در این مکتوب مبانی و ادله آن (اراده وصف کمالی و وجودی، فقدان اراده ذاتی (کمال وجودی)، متعارض با صرافت ذات حق، لزوم انتهای تمام عرضیات به ذاتی، نفی اراده ذاتی، مستلزم انکار اختیار خدا، لوازم باطل انکار اراده ذاتی و ادله نقلی)، نقد شبهات و دستاوردهای نظریه (ازلیت فاعلیت الهی و جهان وحدت اراده الهی، تطابق اراده الهی و نظام علیت و استحاله بداء)، تبیین و تقریر شده است.A New Reading of the Essential Will of God
The essential Will of God can be discussed from two perspectives (ontological and conceptual perspectives), which is the subject of this article. The majority of thinkers are against the appearance of expressions. Theologians have generally denied the essential Will and philosophers have given it to the attribute of knowledge, which is also a denial. In response to the truth of the essential Will of God, the author, after many reflections, has reached a new reading of the essential Will of God (interpreting it to God’s Essence in terms of the fulfillment of the generative meaning of lead, demand, desire to act - equivalent to generosity and grace). In this paper, its foundations and proofs (the will as the description of perfection and existence, the lack of the essential will (the existential perfection), conflict with the purity of God’s Essence, the necessity of the end of all accidents to the substantive, the negation of the essential Will, require the denial of God’s Will, the invalidity requirement of denying the essential Will and narrative proofs), criticism of the doubts and achievements of the theory (the eternity of Divine agency and the universe of the unity of Divine will, conformity of Divine Will and the system of causality and the impossibility of Badā'(alteration in the divine will)), have been explained and presented.