طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم و پیوسته در بین دانشجویان دانشگاه های ایران مبتنی بر نظریه شانک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مصرف ورزش منظم در بین دانشجویان دانشگاه های ایران مبتنی بر نظریه شانک است.روش پژوهش: پژوهش به روش آمیخته اجرا شد. نحوه جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه و روش تحلیل مضمون بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان غیرتربیت بدنی دانشگاه های ایران بودند که به طور منظم در هفته حداقل سه روز فعالیت ورزشی داشتند. در بخش کیفی به منظور طراحی پرسشنامه 41 مصاحبه هدفمند با نمونه هایی که دارای شرایط پژوهش بودند، انجام گرفت و نتایج به روش تحلیل مضمون کدگذاری شد. در مرحله دوم تحلیل تم، مصاحبه ها در قالب پرسشنامه محقق ساخته در اختیار 30 نفر از خبرگان و صاحب نظران قرار گرفت و به روش دلفی تحلیل شد. در بخش کمی 736 نمونه به روش تصادفی از مناطق پنج گانه وزارت علوم انتخاب شد، که در نهایت 711 پرسشنامه صحیح، جمع آوری و بررسی شد.یافته ها: در این تحقیق سه بعد درونی، بیرونی و موقعیتی و ۱۳ مؤلفه محوری به عنوان عوامل تأثیرگذار در مدل مصرف ورزش منظم و پیوسته دانشگاهی شناسایی شد. عوامل درونی شامل عوامل ادراکی، عملکردی، جسمانی و ذهنی – روانی به عنوان مهم ترین عامل در مشارکت و مصرف ورزش فعال دانشجویان شناخته شد. عوامل موقعیتی و بیرونی به ترتیب اهمیت کمتری داشتند.نتیجه گیری: برنامه ریزی فعالیت های فوق برنامه ورزشی مطابق با عوامل درونی و ادراکی دانشجویان در افزایش مصرف منظم و پیوسته ورزش در بین دانشجویان تأثیرگذار است.Designing a Model of Factors Affecting Regular Exercise Consumption among Iranian University Students Based on Shank Theory
Introduction: The purpose of the current research was to design a comprehensive model of regular exercise consumption among Iranian university students based on Shank's theory.Methods The research was conducted in a mixed method, the method of data collection included library studies, questionnaires and thematic analysis method. The statistical population was all non-physical education students of Iranian universities who had regular sports activities at least three days a week. It was carried out purposefully with the samples that met the conditions of the research and the results were coded using the theme analysis method. In the second stage of the theme analysis, the validity and reliability of the researcher-made questionnaire was confirmed. In the quantitative part, 736 samples were randomly selected from the 5 regions of the ministry. Science was selected, and finally 711 correct questionnaires were collected and examined.Results In this study, three dimensions of internal, external and situational and 13 pivotal components were identified as influential factors in the model of active university sports consumption. Internal factors including perceptual, functional, physical and mental-psychological factors were recognized as the most important factor affecting the regular and continuous exercise of students. Situational and external factors were less important, respectivelyConclusion: According to the research results, planning extracurricular activities In accordance with the internal and perceptual factors of students, it is effective in increasing the regular and continuous consumption of sports among students.