آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

مقدمه: هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل توسعه ورزش تربیتی در کشور ایران بود.روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات متوالی اکتشافی و از نظر نوع داده ها کمی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دبیران تربیت بدنی به تعداد 10000 نفر بود. برای جمع آوری داده ها ابتدا پرسشنامه محقق ساخته با نظر و تأیید 30 نفر از خبرگان شامل استادان و متخصصان مدیریت ورزشی، معاونان تربیت بدنی و معلمان تربیت بدنی تهیه شد. این پرسشنامه دارای هفت مؤلفه و 33 سؤال بود و پیش از توزیع روایی و پایایی آن، تأیید شد.یافته ها: نتایج نشان داد که راهبرد توسعه ورزش تربیتی در هفت بعد شامل توسعه برنامه درس تربیت بدنی، کیفیت بخشی برنامه درس تربیت بدنی، توسعه ورزش قهرمانی دانش آموزان، توسعه ورزش همگانی دانش آموزان، ارتقای کیفی فضا و تجهیزات ورزشی، توسعه سواد حرکتی و سبک زندگی سالم و فعال در دانش آموزان و تقویت و توانمندسازی منابع انسانی ارزیابی شد. می توان گفت که توسعه ورزش دانش آموزی فرایندی پویاست و برای تحقق آن و حصول پیامدهای توسعه، ذی نفعان، راهبرد ها، فرایندها و مسیرهای توسعه ورزش با هم عمل می کنند.نتیجه گیری: ازاین رو سیاستگذاران به هنگام تدوین سیاست های توسعه ورزش دانش آموزی باید ذی نفعان، راهبرد ها، فرایندها و مسیرهای توسعه ورزش را مورد توجه قرار دهند.

Compilation a Model for the Development of Educational Sports of Iran

Introduction: The purpose of this study was to compilate a model for the development of educational sports in the country. Methods: The present study is a sequential- exploratory research and is quantitative in terms of data type. The statistical population of the study included all physical education teachers with 10,000 people. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was prepared with the opinion and approval of 30 experts, including professors and specialists in sports management, physical education assistants and physical education teachers. This questionnaire had 7 components and 33 questions and was approved before its validity and reliability distribution.Results: The results showed that the development strategy of educational sports in 7 dimensions including: development of physical education curriculum, quality of physical education curriculum, development of student’s championship sports, development of students public sports, quality improvement of space and sports equipment, development of motor literacy and healthy and active lifestyle. It was evaluated for bonefits of students and for strengthening and empowerment of human resources.Conclusion: Based on the research results, it can be stated that the development of student sports is a dynamic process and to achieve it and achieve development consequences, stakeholders, strategies, processes and paths of sports development work together. Therefore, policymakers should consider stakeholder strategies, processes, and ways of developing sports when formulating student sports development policies.

تبلیغات