ارائه راهبردهای جذب گردشگر خارجی در شهر مشهد با استفاده از مدل استراتژیک SOAR (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع بزرگ و متنوع جهانی، مهم ترین منبع درآمد و اشتغال زایی برای بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می رود. ایران جزء 10 کشور برتر جهان از لحاظ برخورداری از جاذبه های گردشگری، جزء 5 کشور دنیا از لحاظ دارا بودن تنوع گردشگری و جزء 3 کشور اول جهان از نظر محصولات مرتبط با صنایع دستی و تنوع آن است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارائه راهبردهای جذب گردشگر خارجی در شهر مشهد با استفاده از مدل استراتژیک SOAR می باشد. این پژوهش از لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی و همچنین، روش پژوهش، کیفی و ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه است. نمونه آماری شامل 13 نفر از مدیران سازمان گردشگری، مدیران مراکز تجاری، اقامتی و گردشگری است که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. به منظور سنجش روایی، از روایی صوری و محتوا و برای سنجش پایایی از توافق دو کد گذار استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق عوامل چهارگانه در مدل استراتژیک SOAR انجام شد که به وسیله آن راهبردهای افزایش جذب گردشگر خارجی در شهر مشهد استخراج گردید. نتایج پژوهش منجر به استخراج 11 راهبرد شد که مهم ترین آن ها عبارت اند از: 1. معرفی شهر مشهد به عنوان قطب گردشگری حلال، 2. تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با سایر کشورهای اسلامی؛ بویژه کشورهای همسایه، 3. توسعه شهری و ارتقای رضایت مندی شهروندان و 4. بسترسازی جهت افزایش سرمایه گذاری خارجی و تسهیل مبادلات ارزی. در انتها نیز برای هر راهبرد، برنامه های عملیاتی مرتبط با آن ارائه شد ه است.Presenting the Foreign Tourism Attraction Strategies in the City of Mashhad Using SOAR Strategic Model
The tourism industry, as one of the major industries and the global text, is the most important source of income and employment to intensify the world. Iran is among the top ten countries in the world in terms of tourist attractions and is one of the top five countries in the world in terms of tourism diversity and one of the top three countries in the world in terms of handicraft diversity. The purpose of this study is to present strategies for attracting foreign tourists in Mashhad using the strategic SOAR model. This research uses descriptive-analytical methods as well as research methods, qualitative research and tools, semi-structured interviews and questionnaires. The statistical sample includes the organization of tourism, sales and purchases of commercial centers, accommodation and tourism to 13 people who are selected as a sample. In order to measure the validity, face and content validity was used and to measure the reliability, the agreement of the two coders was used. Data analysis was performed through four factors of SOAR strategic model, which finally extracted strategies to increase foreign tourist attraction in Mashhad. The results of the research were recruited in 11 strategies, the most important of which are: 1- Introducing the city of Mashhad as a halal tourism hub, 2- Strengthening political, social, cultural relations with other Islamic countries, especially neighboring countries, 3- Urban development and promoting citizen satisfaction, 4- Laying the groundwork for increasing foreign investment and facilitating foreign exchange. Finally, related operational plans are presented for each strategy.