آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

هدف پژوهش، تبیین آموزش تفکّر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتاب های درسی بود. روش جمع آوری داده ها، اسنادی و روش تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیلی-استنتاجی بود. نتایج نشان داد، آموزش تفکّر متشکل از هفت وجه است. برای آموزش هر وجه، راه کارهای عملیاتی در قالب راهبردهای فعال تدریس مطرح شد که امکان پیاده سازی آن، در زمان مشخص شده ی برنامه درسی مدارس وجود دارد. اولین مساله در آموزش تفکّر، این است که موضوع مناسب آموزشی هر نوع تفکّر از کتاب های درسی احصا گردد. سپس امکانات و فضای آموزشی مناسب آموزش آن نوع تفکّر باید فراهم آید. در جریان آموزش تفکّر در بستر راهبردهای تدریس باید توجه داشت، هم زمان دو هدف دست یابی به اهداف مندرج در محتوای موردنظر کتاب درسی و فعال سازی و به تبع آن، رشد جریان تفکّر فراگیر مد نظر است و نباید یکی جای دیگری را بگیرد. بکارگیری هر نوع تفکّر، کارکرد خاص خود را دارد که دیگر انواع تفکّر ندارد؛ به همین دلیل برای رسیدن به رشد همه جانبه، نباید از هیچ یک از انواع تفکّر غفلت کرد. همه ی دروس و همه ی کلاس های درس با هرنوع محتوایی، می تواند یک میدان عمل برای آموزش تفکّر باشد.

Teaching Thinking to Children and Adolescents in the Context of Teaching Strategies and Textbook Content

The main purpose of this study was to explain the teaching of thinking to children and adolescents in the context of teaching strategies and textbook content. The method of data collection in this study was documentary and the method of data analysis was analytical-inferential. The results show that thinking training consists of seven aspects that with a practical theoretical approach, to teach seven specific types of thinking, practical solutions in the form of active teaching strategies that can be implemented at the specified time of the school curriculum. The first issue in teaching thinking is that the appropriate teaching topic for each type of thinking is included in the textbooks. Then the appropriate educational facilities and space for teaching that kind of thinking should be provided. During the teaching of thinking in the context of teaching strategies, it should be noted that at the same time, the two goals of achieving the goals contained in the desired content of the textbook and activation and, consequently, the growth of inclusive thinking should be considered and should not take one place. The application of each type of thinking has its own function that other types of thinking do not have.

تبلیغات