آسیب شناسی روش شناختی پژوهش در حوزه ی علوم تربیتی از دیدگاه متخصصان
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش آسیب شناسی روش شناختی پژوهش در حوزه ی علوم تربیتی از دیدگاه متخصصان بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام گرفت. گردآوری داده ها به روشِ مصاحبه ی عمیق بود که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه ی هدفمند و با توجه به اصل نمونه گیری با حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصله از مصاحبه ها، از شیوه ی تحلیل استقرایی و مقایسه مستمر داده ها با رویکرد نظریه ی داده مبنا استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که آسیب های موجود در روش شناسی پژوهش در سه مقوله آموزش، عوامل انسانی و روش قابل بررسی می باشند. آسیب های موجود در حوزه آموزش یکی از مهم ترین آن ها می باشد که نتیجه شکاف میان آموزش و پژوهش می باشد. پژوهش محور نبودن مراکز آموزش عالی، فقدان نظارت کارآمد بر فعالیت های پژوهشی، عدم دسترسی به منابع و پایگاه اطلاع رسانی فراگیر و به روز و عدم وجود تعامل میان اعضاء در یک مرکز آموزشی از جمله ی این آسیب ها هستند. دسته دیگر از آسیب های موجود در روش شناسی پژوهش، از ناتوانی پژوهش گر و برخی از اساتید ناشی می شود که ناتوانی پژوهش گر نتیجه عدم نواندیشی و عدم فهم وسیع پژوهش گر و ناتوانی برخی از اساتید نتیجه عدم اشراف آنان بر روش های پژوهش می باشد. عدم شناخت سلسله مراتب معرفتی، آسیب های ناشی از غلبه یک پارادایم پژوهشی و ضعف روش کمی از جمله آسیب های موجود در روش شناسی پژوهش هستند.Methodological Pathology of Research in the Field of Educational Sciences from the Point of View of Experts
The purpose of this research was the methodological pathology of research in the field of educational sciences from the point of view of experts. This research was conducted in a qualitative paradigm. Data collection was done through in-depth interviews, in which the study subjects were selected in a targeted manner and according to the principle of sampling with maximum diversity. In order to analyze the data obtained from the interviews, the method of inductive analysis and continuous comparison of data with the approach of data base theory was used. The findings of the research showed that the damages in the research methodology can be investigated in three categories: education, human factors and method. The damage in the field of education is one of the most important ones, which is the result of the gap between education and research. Higher education centers not being research-oriented, lack of efficient monitoring of research activities, lack of access to comprehensive and up-to-date resources and information base, and lack of interaction between members in an educational center are among these harms. are Another category of damage in research methodology comes from the inability of the researcher and some professors, the inability of the researcher is the result of the researcher's lack of thinking and the lack of broad understanding, and the inability of some professors is the result of the lack of nobility. They are based on research methods. The lack of recognition of epistemological hierarchy, the damage caused by the dominance of a research paradigm and the weakness of the quantitative method are among the damages in the research methodology.