آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

تربیت فرهنگی را قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخ های رفتاری صحیح به این الگوها، تعریف کرده اند. با توجه به اینکه تعلیم وتربیت رسالت گسترش و تحکیم ارزش های فرهنگی را بر عهده دارد، نیازمند الگوی مناسب برای این مهم است. مطالعه حاضر با هدف «طراحی و اعتباریابی مدل مطلوب تربیت فرهنگی برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان» انجام شد. مطالعه به روش داده بنیاد از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش از اساتید خبره و باسابقه و اعضای هیئت علمی دانشگاه و مدیران حوزه فرهنگی به روش نمونه گیری گلوله برفی و با 20 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار بود. از یافته های حاصل از مصاحبه ها در مرحله کدگذاری باز تعداد 353 کد و در مرحله کدگذاری محوری تعداد 36 کد احصاء گردید. نتایج نشان داد که مدل تربیت فرهنگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، تلفیقی از عناصر مؤلفه های تربیت فرهنگی، راهبردهای تدوین مدل فرهنگی، ویژگی های مدل تربیت فرهنگی، بسترهای مناسب اجرای الگو، مداخلات تربیت فرهنگی و پیامدهای مدل ایده آل است که هرکدام از این عناصر دارای ویژگی هایی هستند که در پژوهش حاضر به آن ها اشاره شده است. با توجه به یافته ها، پیشنهاد می شود مدل جامع تربیت فرهنگی برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اجرا گردد. زیرا نتایج اجرای مدل باعث توسعه و پای بندی به ارزش های فرهنگی، برخورد با چالش ها و آسیب های اجتماعی، تربیت صحیح در راستای شکوفایی استعدادهای جامعه، احترام به خرده فرهنگ های ملی، تقویت روحیه وطن پرستی و احساس تعلق ملی، تقویت حس مسئولیت پذیری، مقابله با فرهنگ های مهاجم بیگانه و انتقال میراث فرهنگی به نسل آینده می شود.

Design and validation of the desired model cultural education for student teachers of Farhangian University

Cultural education has been defined as the ability to learn new patterns in cultural interactions and provide correct behavioral responses to these patterns. Considering this fact that education has the mission of expanding and consolidating cultural values, it needs a suitable model for this important task. The present study was conducted with the aim of "designing a cultural education model for student teachers of Farhangian University". The study was carried out using the Foundation's sequential exploratory data. The participants in this research were expert and experienced professors, university faculty members, and managers of the cultural field using the snowball sampling method, and theoretical saturation was reached with 20 people. The data collection tool was a semi-structured interview. From the findings of the interviews, 353 codes were counted in the open coding stage and 36 codes were counted in the axial coding stage. The results showed that the cultural education model of the teachers of Farhangian University is a combination of the elements of the cultural education components, the strategies of developing the cultural model, the characteristics of the cultural education model, the suitable platforms for the implementation of the model, cultural education interventions and the consequences of the ideal model, each of which, among these elements, have characteristics that have been mentioned in the present research. According to the findings, it is suggested that implementing a comprehensive model of cultural education for student teachers of Farhangian University is essential. Because the results of the implementation of the model lead to the development and adherence to cultural values-dealing with social challenges and harms - correcting education in line with the flourishing of society's talents - respecting for national subcultures - strengthening the spirit of patriotism and the sense of national belonging - strengthening the sense of responsibility adaptability, confronting foreign invading cultures and transferring cultural heritage to the next generation.

تبلیغات