آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

رهبری سابقه طولانی در علم مدیریت دارد و تاثیر به سزایی بر روی پیروان سازمان می گذارد، رهبران عاطفی از جمله رهبرانی هستند که احساسات و عواطف آن بر نتایج کار زیر دستان تاثر می گذارد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل معادلات ساختاری رهبری عاطفی (پیشایندها و پیامدها) مدیران مدارس پسرانه دولتی دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 1400-1399بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی- توسعه ای و از نظر روش توصیفی- تحلیلی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری در برگیرنده کلیه مدیران مدارس پسرانه دولتی دوره دوم متوسطه استان آذربایجان غربی (190دبیرستان) می باشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 123 نفر از مدیران این مدارس با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از شهرهای استان انتخاب شدند. دراین پژوهش از شش پرسش نامه استاندارد در قالب طیف پنج درجه ای لیکرت شامل: پرسش نامه همدلی عاطفی داویس (1983)، خودمدیریتی عاطفی والتز و همکاران (1996)، توانمند سازی روان شناختی اسپیریتزر و میشرا (1997)، مسئولیت پذیری عبدل و ابراهیم (2002)، توسعه کار آفرینی آنتونیک و هیسریچ (2003) و کنترل هیجان در محیط کار راجر و ناجاریان (1989) استفاده شده است. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0، 85/0، 86/0، 86/0، 88/0 و 86/0 به دست آمد. تایج تحلیل داده ها نشان داد که تمامی پیشایندها و پیامدها ( به ترتیب همدلی عاطفی 34/0، خودمدیریتی 27/0، توانمندسازی روانشناختی 63/0، مسئولیت پذیری کارکنان 49/0 و توسعه کارآفرینی 58/0) با رهبری عاطفی رابطه مثبت و معنی داری دارند.

Designing a Structural Equation Model of Emotional leadership (Antecedents and Consequences) of High School Principals in West Azarbaijan Province

the main aim of this research was the designing a structural equation model of the antecedents and consequences of emotional leadership of principals of public boys' schools in the high school in West Azerbaijan province at the academic year of 2021-2022. The current research was applied-developmental in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method, structural equations type. The statistical population includes all principals of public boys' schools of high school in West Azarbaijan province (190 high schools). Using cochran formula 123 principals of these schools were selected by multi-stage cluster sampling method from the cities of the province. In this research, from six standard questionnaires in the form of a five-point Likert, including: Davis emotional empathy questionnaire (1983), emotional self-management by Waltz et al. (1996), psychological empowerment by Spreitzer & Mishra (1997), responsibility Abdul and Ibrahim (2002), Antonik and Hiserich Entrepreneurship Development (2003) and emotional control in the work environment Rajer & Najaryan (1989) have been used.The results of data analysis showed that All antecedents and consequences (respectively emotional empathy 0.34, self-management 0.27, psychological empowerment 0.63, employee responsibility 0.49 and entrepreneurship development 0.58) have a positive and significant relationship with emotional leadership.

تبلیغات