آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آمیخته های بازاریابی سبز و تصویر ذهنی در قصد بازگشت مجدد دانش آموزان به المپیادهای ورزشی بود. روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل مدیران، دبیران تربیت بدنی و دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران بودند که تعداد 331 از آنان به روش نمونه گیری خوشه ای_تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از 3 پرسشنامه آمیخته بازاریابی سبز رعنایی کردشولی و اله یاری بوزنجانی (1390)، تصویر ذهنی بو و همکاران (2009) و قصد بازگشت مجدد محمدی بارزیلی (1395) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط متخصصان تأیید و پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 806/0، 856/0 و 800/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس نتایج مشخص شد که آمیخته بازاریابی سبز و تصویر ذهنی بر قصد بازگشت مجدد دانش آموزان به المپیادهای ورزشی و آمیخته بازاریابی سبز بر تصویر ذهنی دانش آموزان اثر مثبت معناداری داشتند. نتایج این پژوهش بر لزوم ارتقای کیفیت المپیاد با حرکت به سمت خدمات سبز ورزشی، تبلیغات سبز، رشته های ورزشی دوست دار محیط زیست، ایجاد نگرش های زیست محیطی، تصویر ذهنی و فضای محیطی مناسب در جهت مشارکت حداکثری دانش آموزان در المپیادهای ورزشی تأکید دارد.

The Role of Green Marketing Mixes and Mental Image to Return of students to Sport Olympiads

The purpose of this study was to investigate the role of green marketing mixes and mental image on the intention of students to return to sport Olympiads. The research method was correlation with the structural equation model approach. The statistical population included all managers, physical education teachers and high school students in Tehran, 331 of them selected as a sample by random-cluster method. To collect data from 3 questionnaires Ranaei Green Marketing (2012), the mental image of Boo et al (2009) and intention to return Mohammadi (2017) were used. The face and content validity of the questionnaires was confirmed by experts and their reliability was obtained using Cronbach's alpha of 0.806, 0.856 and 0.800, respectively. Descriptive and inferential statistics were used to analyze. It was found that the green marketing mixes and mental image had a significant positive effect on students 'intention to return to Olympiads and green marketing mixes had a significant positive effect on students' mental image. The results emphasize the need to improve the quality of the Olympiad by moving towards green sport services, green advertising, environmentally friendly sport fields, mental image creating environmental attitudes and suitable environmental space for maximum participation of students in sport Olympiads.

تبلیغات