آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

درباره ملاک حقانیت دین دو نگاه واقع گرایانه و عمل گرایانه وجود دارد. آقای ملکیان یکی از کسانی است که با نفی رویکرد واقع گرایانه از رویکرد عمل گرایانه دفاع می کند. ایشان با تشریح برخی ملاک های واقع گرایانه و نقد آنها، رویکرد پراگماتیستی را برگزیده است؛ به این صورت که هر دینی که بتواند انسان ها را از رذایل اخلاقى دور و به فضایل اخلاقى نزدیک کند و نیز بتواند مشکلات ذهنى و روانى آنان را مرتفع سازد، به معنای حقیقی کلمه دین است و هیچ ملاک دیگری نمی تواند دین را از غیر دین متمایز کند. با توجه به اشکال های متعدد ملاک فوق از جمله انحصار حقانیت دین به ملاک روان شناختی، نسبی گرایی دینی، نگاه ابزاری به دین و نادیده انگاشتن کارکردهای اصلی آن، تنها رویکرد درست در ملاک حقانیت یک دین، ملاکی واقع گرایانه است که در قالب ارتباط وحیانی بنیان گذار دین و ارائه معجزه از سوی ایشان حاصل می گردد.

Examining the Pragmatist Approach to the Criterion of the Validity of Religion

There are two realistic and pragmatic views about the criterion of the truthfulness of religion. Mr. Malekian is one of those who defends the pragmatic approach by rejecting the realistic approach. By explaining some realistic criteria and criticizing them, he has chosen a pragmatic approach, in such a way that any religion that can move people away from moral vices and closer to moral virtues and can also solve their mental and psychological problems is true religion and no other criterion can distinguish religion from non-religion. Considering the many fault of the above criterion, including the monopolization of the truthfulness of religion to the psychological criterion, religious relativism, Instrumental view to religion and ignoring its main functions, the only correct approach in the criterion of the truthfulness of a religion is a realistic criterion that is achieved in the form of revelation communication of the founder of the religion and the presentation of miracles by his.

تبلیغات