آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

هدف پژوهش بررسی و شناسایی مولفه های رویکرد تلفیقی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی و تاثیر آنها در کیفیت اجرای آموزش در دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با ماهیت اکتشافی به روش تحلیل محتوای عرفی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان های خوی و چایپاره در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است که به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند و حجم نمونه ها تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. در این راستا مصاحبه های نیمه سازمان یافته ای با 16 نفر از آموزگاران صورت گرفت. جهت اطمینان و اعتبار بخشی به دقت و صحت داده ها نیز از روش خود بازبینی محقق و چک کردن به وسیله مشارکت کنندگان(تکنیک کنترل اعضا) استفاده شد. یافته های این تحقیق، 4 مضمون اصلی: رشته های موضوعی نرم، پژوهش محوری، کارکردسازی و گفتمان سازی تولیدی است که 13 مضمون فرعی محتوای اشتراکی، قابلیت فراگیران، انطباق محلی، یادگیری موقعیتی، آموزش چند وجهی، معنادارسازی، کنش پژوهی، مهارت گرایی، تفکرپذیری، مطالعه مشارکتی، خود تنظیمی یادگیری، هم افزایی دانش، رویکرد سازی را در بر می گیرد.

Explaining the components of an integrated approach in the elementary school social studies curriculum: A qualitative research

The purpose of this study is to investigate and identify the components of the integrated approach in the social studies curriculum and their impact on the quality of primary education. The research approach is qualitative and exploratory in nature using conventional content analysis. The population of the study was all primary school teachers in Khoy and Chaipareh counties in the academic year 1399-1400, which were selected by purposive sampling as an index type and the sample size continued until data saturation. In this regard, semi-organized interviews were conducted with 16 teachers. To ensure and validate the accuracy of the data, the method of researcher self-review and checking by participants (member control technique) was used. Findings of this research are 4 main themes: soft thematic disciplines, research-oriented, functionalization and production discourse, of which 13 sub-themes are shared content, learners' ability, local adaptation, situational learning, multifaceted education, meaning-making, action research, skill orientation. Includes thinking, participatory study, self-regulation of learning, synergy of knowledge, approach building.

تبلیغات