کارآفرینی و خودکارآمدی سیاسی اقدامی برای تحولات سازمانی با نقش واسطه ای ادراکات سیاسی فرماندهان نظامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در روزگاران معاصر سازمان های نظانی بیش از پیش با تغییرات متنوع محیطی مواجه هستند و واکنش مناسب با این تغییرات اساس اقتدار و پویایی آنها در عرصه نظامی است. به زعم اندیشمندان حوزه مدیریت کارآفرینی سیاسی، خوکارآمدی سیاسی، ادراک سیاسی واکنش مناسب به این تغییرات است از این روی سازمانهای نظامی باید متناسب با تهدیدهای محیطی تغییراتی را در سیاستهای سازمانی خود ایجاد کنند تا پویایی خود را از دست ندهد و در عرصه رقابت نظامی امروز موفق عمل کنند؛ اما متاسفانه مطالعه تجربی که لزوم تحولات سازمانی را در محیط نظامی و تاثیر متغیرهای کارآفرینی سیاسی، خودکارآمدی سیاسی، ادراکات سیاسی و تحولات سازمانی را مورد بررسی قرار دهد، یافت نشد. لذا پژوهش با عنوان کارآفرینی سیاسی و باورهای خودکارآمدی سیاسی اقدامی برای تحولات سازمانی با نقش واسطه ای ادراک سیاسی فرماندهان نظامی پادگان شهید نوژه همدان انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان نیروی هوایی پایگاه نوژه همدان بود که نمونه ای بر اساس روش تصادفی ساده 220 نفر انتخاب شد. ابزارها شامل پرسشنامه کارآفرینی سیاسی کاپارارا و همکاران (2009)، ادراکات سیاسی کارکنان کاکمار و کارلوس (1997)، باور خودکارآمدی سیاسی بروم و همکاران (2020)، تغییر و تحولات سازمانی میل (2003) بود. روایی محتوایی مورد تائید صاحب نظران قرار گرفت و پایایی ابزارهای به ترتیب برای ادراکات سیاسی0.90، باور خودکارآمدی سیاسی 86.0، کارآفرینی سیاسی 0.86، تحولات سازمانی0.80 گزارش شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج نشان داد کارآفرینی و باورهای خودکارآمدی سیاسی اثر مستقیمی بر تحولات سازمانی و اثر غیرمستقیمی به واسطه ادراک سیاسی بر تحولات سازمانی دارند.Entrepreneurship and Political Self-efficacy as a Measure for Organizational Transformations with Mediating Role of Political Perceptions of Military Commanders
Nowadays, military organizations are facing more and more diverse environmental changes, and the appropriate response to these changes is the basis of their authority and dynamism in the military arena. According to intelligentsia in political entrepreneurship management and political self-efficacy, political perception is the appropriate response to these changes, therefore, military organizations should make changes in their policies in accordance with environmental threats so that they do not lose their dynamism and become successful in their field. Unfortunately, no experimental research was found that examines the necessity of organizational transformations in the military environment, and study the impact of political entrepreneurship variables, political self-efficacy, political perceptions, and organizational changes. Therefore, this study aims to research the effect of entrepreneurship and political self-efficacy as a measure for organizational transformations with mediating role of political perceptions of military commanders of Nojeh Base in Hamedan. The statistical population included all the Air Force commanders of, and a sample of 220 people was selected. Four standard questionnaires included the political entrepreneurship questionnaire of Caparara et al. (2009), the political perceptions of employees Kacmar and Carlos (1997), the political self-efficacy belief of Brom et al. (2020), organizational change and transformation of Mill (2003) were conducted among 220 commanders of the Nojeh Base selected based on a simple random sampling. The content validity was confirmed by the experts and the reliability of the tools was reported as 0.90 for political perceptions, 86.0 for political self-efficacy, 0.86 for political entrepreneurship, and 0.80 for organizational transformations. Data analyzed descriptively and inferentially. The results indicate that entrepreneurship and political self-efficacy beliefs have a direct effect on organizational transformations and an indirect effect on organizational transformations, through political perception.