آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجام شده در جهت شناسایی ابعاد و مؤلفه های الگوی نظام مند آموزش دانشگاه های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران  انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با حوزه آموزش طی سال های 1382 تا 1400 به تعداد 87 منبع بود که ابتدا تعداد 56 منبع بر اساس انتخاب شد. سپس 31 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت 24 منبع به عنوان منابع کاملا مرتبط، به روش فراترکیب مورد بررسی قرار گرفت. براساس کدگذاری و ترکیب مقالات، الگوی نظام مند آموزش دانشگاه های افسری در 3 بُعد، 8 مولفه  و 24 شاخص طبقه بندی شد که عبارتند از: بعد یکم درونداد های آموزش با مولفه ویژگی فراگیران (ویژگی های مهارتی،دانشی ونگرشی) ، مولفه ویژگی اساتید(مهارت تدریس، دانش راهبردی ونگرش ارزشی) ، مولفه نیازسنجی (تحلیل سازمان، تحلیل شغل،تحلیل فرد،تحلیل محیط،تعیین نیاز) ، مولفه اهداف آموزشی (اهداف شناختی،اهداف عاطفی آرمانی،اهداف عملکردی)، مولفه برنامه درسی(عمومی ، تخصصی ، دانشی و بینشی) و بعد دوم فرآیند آموزشی با مولفه فرآیند اجرا(فرآیند یادگیری-یاددهی، روش اجرا ، الزامات اجرا) ، مولفه ارزیابی(فراگیر ، استاد) و همچنین بعدسوم شایستگی با مولفه های توانایی ها و قابلیت ها. روایی الگوی طراحی شده بر اساس نظر گروه 5 نفره کانونی صاحب نظران حوزه آموزش تایید و پایایی الگو نیز با استفاده از فرمول محاسبه کاپا به میزان 864/. ، الگو در سطح توافق معتبر قرارگرفت.

The Systematic Model of Education in Military Universities of the I.R. of Iran Armed Forces, by Using a Qualitative Meta-Synthesis Approach

This research aims to investigate the studies conducted in order to identify the dimensions and components of the systematic model of education in universities of the I.R. of Iran armed forces. In this qualitative (meta-synthesis) study, 87 sources related to the field of education during 2003 to 2021 were selected based on abstract; then 31 sources were selected based on the content, and finally 24 sources were examined as completely related sources in a meta-synthesis method. Based on the coding and combination of articles, the systematic model of military universities’ education was classified into 3 dimensions, 8 components and 24 indicators. the first dimension is “education inputs” with 5 components: characteristic of learners (skill, knowledge and attitude characteristics), characteristic of professors (teaching skills, strategic knowledge and value attitude), need analysis (organization analysis, job analysis, individual analysis, environment analysis, need determination), educational goals (cognitive goals, ideal emotional goals, functional goals), curriculum (general, specialized, knowledge and insight) the second dimension is “educational process” with 2 components: implementation process (learning-teaching process, implementation method, implementation requirements), evaluation (learner, teacher) and the third dimension is competence with the components of ability and capability. The validity of the model was confirmed based on the opinion of the 5-person focal group of experts in the field of education and the reliability was also confirmed using the Kappa calculation formula (0.864).

تبلیغات