بررسی تأثیر پدیده تنوع فرهنگی بر فرایند آموزش: یک مطالعه پدیدارشناسانه
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پدیده تنوع فرهنگی بر فرایند آموزش در مدارس دوم متوسطه علوم انسانی قزوین پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر، معلمان مقطع متوسطه علوم انسانی شهر قزوین بود. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی 16 نفر از معلمان علوم انسانی شهر قزوین به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها نیز از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل داده ها به روش تحلیل مضمون هفت مرحله ای کلایزی انجام شد. پس از تحلیل مصاحبه ها 13 مضمون فرعی شامل روش تدریس، نحوه برخورد با دانش آموزان، یادگیری، نوع درس، مدیریت کلاس، تنوع قومیتی، مهاجرت پذیری و شهرنشینی، تقویت تنوع فرهنگی، دوری از تعصبات فرهنگی، توانمندسازی و آموزش معلمان، توجه به تجربیات و توان مدیریتی، توجه به مستندگویی و تحمل عقاید مخالف، مهارت در نحوه برخورد معلمان شناسایی و استخراج شد و در نهایت، در پنج مضمون اصلی شامل تأثیرات چندفرهنگی بر فرایند آموزش، ادراک معلمان از تنوع فرهنگی، فرصت ها، راهکار (رفع موانع و تقویت فرصت ها)، چالش ها و مشکلات (رفع موانع) دسته بندی شدند.Exploring the Influence of Cultural Diversity on Teaching and Learning Process: A Phenomenological Study
The aim of this study was to represent the lived experiences of teachers of the impact of multiculturalism on the educational process in the second secondary schools of humanities in Qazvin. The present study is applied in terms of purpose, with a qualitative and phenomenological approach. The target group of the present study was high school teachers in humanities in Qazvin. Using targeted and snowball sampling methods, 16 humanities teachers in Qazvin were selected as the sample. Semi-structured interviews were used to collect data and data analysis was performed using a seven-step content analysis. After analyzing the interviews, 13 sub-topics include: teaching method, how to deal with students, learning, type of lesson, classroom management, ethnic diversity, immigration and urbanization, strengthening cultural diversity, avoiding cultural prejudices, empowering and educating teachers , Attention to experiences and managerial ability, attention to documenting and tolerating dissenting opinions, skills in how teachers deal with were identified and extracted, and finally in five main themes, including: the effects of multiculturalism on the teaching process; Teachers' perceptions of cultural diversity; Opportunities; Solution (removing obstacles and strengthening opportunities); Challenges and problems (removal of obstacles) were declassified.