کلید واژه ها: اشتیاق تحصیلی انگیزش درونی سرزندگی تحصیلی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۳۵ - ۱۶۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۳۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرزندگی تحصیلی در رابطه بین انگیزش درونی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان بود که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر زاهدان با تعداد 2410 نفر تشکیل دادند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های انگیزش درونی مک کالی و همکاران (1991)، اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) و سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه براساس شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی با نظر 8 نفر متخصص تأیید شد. همچنین، همسانی درونی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب، 907 / 0، 723 / 0 و 720 / 0 برآورد شد. نتایج ضریب همبستگی و مدل معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش درونی بر اشتیاق تحصیلی؛ انگیزش درونی بر سرزندگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد، همچنین، تأثیر غیر مستقیم انگیزش درونی بر اشتیاق تحصیلی از طریق سرزندگی تحصیلی کمی بیشتر از تأثیر مستقیم آن بوده است. بنابراین، با توجه به اینکه سرزندگی تحصیلی دانشجویان بر اشتیاق تحصیلی تأثیر دارد، توصیه می شود برای ایجاد سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برنامه ریزی شود.

Studying the Moderating Role of Academic Buoyancy in Relationship between Students' Intrinsic Motivation and their Academic Engagement in Farhangian University of Zahedan City

The present research aimed at studying the moderating role of academic buoyancy in the relationship between the students' intrinsic motivation and their academic engagement in the Farhangian university of Zahedan city. This study was a descriptive correlational research. The statistic population included 2410 students of Farhangian University of Zahedan city. 330 students were selected as the sample by applying simple random sampling method. To collect data, McCallie et al(1991) Intrinsic Motivation Inventory, Academic Engagement Questionnaire of Schaufeli et al. (2002) and, Martin and Marsh's (2006) questionnaire of Academic Buoyancy were applied. The questionnaire content validity was confirmed by 8 connoisseurs based on the content validity index and content validity ratio. Moreover, by applying Cronbach's alpha, the internal consistency of the questionnaires was estimated 0.907, 0.723 and 0.720, respectively. Furthermore, the results of correlation coefficient and structural equation model showed that the intrinsic motivation has direct influence on the academic engagement and buoyancy. In addition, the academic engagement has direct effect on the academic buoyancy. Moreover, the indirect influence of intrinsic motivation on the academic engagement by the moderating role of academic buoyancy has been a little more than its direct effect. Therefore, regarding this matter that the students' academic buoyancy leads to their academic engagement, the planning for the creation of academic buoyancy in the students of Farhangian University is suggested to be noticed.

تبلیغات