آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

اغلب کشورهای جهان از جمله ایران، برای جلوگیری از سرعت شیوع و قطع زنجیره ویروس کرونا و در عین حال جبران تعطیلیِ امور آموزشی از سطوح پایه تا عالی و تداوم فعالیت های آموزشی و یادگیری های رسمی، حرفه ای و مهارتی در شرایط همه گیری کووید-19، بهره گیری از سازوکار آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی را به عنوان تنها گزینه کاربردی در دستور کار قرار دادند که این امر منجر به گسترش نفوذ فضای مجازی در نظام آموزش و یادگیری شد. بنابراین، هدف پژوهش، شناسایی و تحلیل پیامدهای گسترش فضای مجازی در آموزش و یادگیری در شرایط کرونا و پساکرونا در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر براساس هدف، توسعه ای–کاربردی و براساس روش های گردآوری داده ها، کتابخانه ای است. روش انجام پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و داده های کیفی به روش پژوهش کیفی فراترکیب گردآوری شد. پس از غربال گری و خلاصه سازی دستاوردهای 20 مقاله و 10 گزارش تحلیلی مرتبط و معتبر، در نهایت، 65 مضمون درباره پیامدهای گسترش فضای مجازی در آموزش و یادگیری شامل 38 پیامد مثبت و 27 پیامد منفی در قالب 5 دسته کلی شاملپیامدهای مالی و اقتصادی، پیامدهای آینده نگرانه و تحول گرایانه، پیامدهای ارتباطی، اجتماعی و اخلاق گرایانه، پیامدهای جسمی، روحی و روانی و پیامدهای کیفی، کارکردی و مبتنی بر رویکرد توانمندسازی، طبقه بندی شدند.

Education and Learning in Corona and Post-Corona Conditions: With Meta-Synthesis Approach

The outbreak of COVID-19 has forced millions of people around the world to stay at home, and governments have been forced to take various measures to address the threat posed by COVID-19 and cut its expansion chain, including temporary closures and include inclusive primary education institutions to higher schools and universities across the country. In such circumstances, for the continuation of formal educational activities and learning, professional and skillful use of the mechanism of virtual education and e-learning has been proposed as the only practical option around the world, including Iran, and has led to the expansion of virtual space in the country's education system is in corona period and may continue to do so. Therefore, the purpose of this study was to analyze the consequences of virtual space development in education and learning in corona and postcorona conditions. The present research is based on the purpose of development-application, in terms of the nature of data, qualitative and based on data collection methods and information. Also, the research method was analytical-descriptive and qualitative data were collected from the Meta-Synthesis qualitative research method. Preliminary results after selecting and evaluating domestic and foreign articles and research showed that the consequences are divided into two categories: positive and negative; Also, after evaluation and summarization, 51 topics were identified about the consequences of the expansion of virtual space in education and learning, of which 30 were positive and 21 were negative. At the end, according to the content analysis and the meaning of codes and concepts, the main outcomes were formed into 5 categories and the components into 16 categories.

تبلیغات