بررسی تعاملات حاکم بین والدین و معلم در فضای شبکه شاد: قوم نگاری مجازی
آرشیو
چکیده
مقاله ی حاضر با هدف بررسی تعاملات حاکم بین والدین و معلم در فضای شبکه شاد به عنوان فضای رسمی در آموزش مجازی، پرداخته است. این پژوهش با بهره گیری از شیوه مردم نگاری مجازی 10 گروه درسی شبکه شاد در پایه اول و دوم ابتدایی را از منظر بررسی گونه شناسی تعاملات مجازی بین والدین و معلم در طول مدت تقریبی شش ماه مطالعه کرده است. در خلال کار میدانی با معلمین این ده کلاس در فواصل مختلف مصاحبه های آفلاین و آنلاین به عمل آمده است. پس از جمع آوری داده ها از دو شیوه مشاهده و مصاحبه نیمه ساختار یافته، در نرم افزار maxQda مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که تعاملات مجازی والدین و معلمان در دو گونه تعاملات درسی و غیر درسی بوده که تعاملات غیردرسی نسبت به سالیان گذشته افزایش داشته است. مصاحبه با معلمین این کلاس ها نشان داد که آن ها علارغم مکمل دانستن تعاملات مجازی و حضوری، به برقراری تعاملات حضوری با والدین نسبت به تعاملات مجازی رغبت بیشتری دارند.Investigating the interactions between parents and teachers in a happy network space: Virtual Ethnography
Family and school are two complementary educational spaces and parents have a decisive role in the executive mechanisms of formal education, so it is necessary to have a continuous relationship with the teacher as the key element of school and education. Due to the spread of the Corona virus and the virtualization of education, virtual parent-teacher interaction has become part of the home-school relationship. The present article aims to examine the interactions between parents and teachers in the happy network space as a formal space in virtual education. Using virtual ethnography method, this study has studied 10 happy network subjects in the first and second grades of elementary school from the perspective of examining the typology of virtual interactions between parents and teachers over a period of approximately six months. During the field work, offline and online interviews were conducted with the teachers of these ten classes at different intervals. After collecting data from two methods of observation and semi-structured interviews, they were analyzed in maxQda software. Findings showed that virtual interactions between parents and teachers were in two types of academic and non-academic interactions that extracurricular interactions have increased compared to previous years.