آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

تغییر در ترکیب سبد خرید یکی از آثار کاهش قدرت خرید خانوار است و بخش گردشگری نیز از جمله بخش هایی محسوب می شود که بیشترین تاثیر را از این تغییر می پذیرد. اما ماهیت متفاوت محصول گردشگری از سایر کالاهای اقتصادی و همچنین تمایزات منطقه ای در نوع هزینه کرد گردشگران، چگونگی تاثیرپذیری هزینه کرد خانوار در بخش گردشگری را تحت الشعاع قرار می-دهد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تغییر رفتار خانوار در انجام هزینه های گردشگری که متاثر از عوامل مختلفی از جمله تغییر در قدرت خرید خانوار می باشد، از مدل پانل دیتای فضایی طی دوره زمانی 1390-1398 و برای 31 استان کشور استفاده کرده است. نتایج مدل خودرگرسیون فضایی نشان داده است که قدرت خرید خانوار، تاثیر منفی بر سهم هزینه های گردشگری در بودجه خانوار دارد. بر اساس نتایج بدست آمده می توان چنین تحلیل کرد که تغییر در قدرت خرید خانوار، مستقیماً به کاهش تعداد سفرها و یا کاهش ماندگاری گردشگری نمی انجامد بلکه تاثیر خود را بر نوع سفر و تغییر در الگوی سفر خانوار می گذارد. تغییردرالگوی سفر به گونه ای است که به تغییر درترکیب هزینه های گردشگری خانوار وهمچنین تغییر درانتخاب مقاصد منجرمی شود. بررسی نتایج به تفکیک استان ها نیز مؤید انجام سفرهای کوتاه تر (انتخاب مقاصد نزدیک تر) در هنگام کاهش قدرت خرید خانوار می باشد.

Investigating the Impact of the Domestic Travel of Iranian Households from Change in Household Purchasing Power

The change in the composition of the household consumption basket is one of the effects of decreased purchasing power. Tourism sector is one of the sectors that will be most affected by this change. But the different nature of the “tourism product” from other economic goods, as well as regional differences in the type of tourist spending, overshadows how household spending in the tourism sector is affected. This study aimed to investigate the change in household behavior in tourism expenditures that are affected by various factors such as changes in household purchasing power, and for this purpose has used the spatial data panel model during the period 2011-2019 for 31 provinces of Iran. The results has shown that household purchasing power has a negative effect on the share of household tourism expenditures. Results also examining the effects of some of the most important variables of household budget, it can be analyzed that the change in household purchasing power does not directly reduce the number of trips or the tourists’ length of stay, but it affects the type of travel and the change in the household travel pattern. It also leads to changes in choice of destinations.

تبلیغات