آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

بوم گردی از زیربخش های صنعت گردشگری است که جذابیت های فراونی در استفاده از فضا و ویژگی-های محیط روستا برای گردشگران ایجاد کرده و با کارکردهای متعدد در ارتقاء شاخص های اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیست محیطی منطقه میزبان، همواره مورد توجه بوده است. کارآفرینان بوم گردی به منظور رشد کسب وکارهای خود در شرایط پیچیده، نیازمند شناسایی مخاطرات صنعت و ارتقاء ظرفیت تاب آوری می باشند. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی تاب آوری استراتژیک کسب وکارهای بوم گردی در مناطق مرزی است که با روش داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری 18 نفر از خبرگان و مطلعین کلیدی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق انجام شد و مفاهیم استخراج شده در سه گام کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تحلیل شده و نهایتاً با تلفیق و دسته بندی مفاهیم، الگوی پارادایمی پژوهش ارائه شد. از نتایج این تحقیق می توان به هوشیاری کارآفرینانه، کشف و خلق فرصت های بوم گردی، ذهنیت کارآفرینانه، چشم انداز استراتژیک، جَو خلاق و نوآور و تبادلات اجتماعی جامعه محلی اشاره کرد که با راهبردهایی نظیر ایجاد شبکه های مجازی جهت معرفی کسب وکارهای بوم گردی، بهسازی مهارت ها، برندسازی، بازسازی مدل کسب وکار و خلق مزیت رقابتی می توان به پایداری، مقاوم سازی و انعطاف پذیری کسب وکارهای بوم گردی، توسعه فعالیت های اجتماعی، امنیت پایدار در مناطق مرزی، رفاه اجتماعی و شکوفایی اقتصاد محلی دست یافت.

Designing a strategic resilience model for ecotourism businesses in Border areas

Ecotourism is one of the sub-sectors of the tourism industry that has created many attractions in the use of space and features of the rural environment for tourists. Ecotourism has always been considered with various functions in promoting economic, socio-cultural and environmental indicators of the host region. Entrepreneurs need to identify the risks of the industry and improve their resilience in order to survive and thrive in complex economic conditions. The purpose of this study is to design a strategic resilience model for ecotourism businesses in border areas, which was done using the grounded theory method. The statistical population consisted of 18 key experts and informants who were purposefully selected. Data collection was performed using in-depth interviews and the extracted concepts were analyzed in three steps of open, axial and selective coding,. The results include entrepreneurial awareness, discovering and creating ecotourism opportunities, entrepreneurial mindset, strategic vision, creative and innovative atmosphere and social exchanges of the local community with strategies such as creating virtual networks to introduce ecotourism businesses, improve skills, branding, rebuild the business model and create a competitive advantage can be the sustainability, resilience and flexibility of ecotourism businesses, development of social activities, sustainable security in border areas

تبلیغات