توسعه ی الگوی مدیریت بحران در صنعت گردشگری، مورد مطالعه: بحران همه گیری ویروس کووید-19 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بحران اخیر یعنی شیوع ویروس کووید-19 کلیه مقاصد گردشگری جهان از جمله ایران را به شدت تحت تاثیر پیامدهای خود قرار داد و بار دیگر ضرورت اتخاذ مدیریت بحران در صنعت گردشگری را آشکار نمود. از این رو پژوهش حاضر به دنبال توسعه و تبیین الگوی سه مرحله ای مورفی (پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران) در جهت مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران بوده است. بر این اساس این پژوهش با بکارگیری رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا (تم) و استفاده از نظرات و دیدگاه های 24 خبره در حوزه های مختلف گردشگری انجام گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش توسعه الگویی راهبردی است که مدیریت بحران گردشگری را در سه مرحله بر اساس اهداف، راهبردها و حوزه های کلان اقدامات مشخص، تبیین می کند. بر اساس یافته های این پژوهش اهداف و راهبردهای مناسب در سه مرحله این پژوهش به ترتیب: مرحله پیش از بحران، هدف پیشگیری و راهبرد های آن آمادگی و توانمندسازی؛ مرحله حین بحران، هدف مدیریت اثرات و راهبردهای آن راهبردهای کنشی/واکنشی و کاهش خسارات؛ و مرحله پس از بحران نیز، هدف احیا و ارتقا و راهبردهای مناسب آن نیز بازنگری بازاریابی، مدیریت مالی/کارایی عملیات و تاب آوری کسب و کار می باشد.Tourism industry crisis management model Development Case study: Pandemic crisis of Covid-19 virus
The recent crisis of the Covid-19 virus has severely affected all of the world's tourism destinations, including Iran,Therefore, the present study aims to develop and explain the Murphy three-stage model (before the crisis, during the crisis, and after the crisis) in order to manage the crisis in Iran s tourism industry. Accordingly, this research has been done by using a qualitative approach and using the content analysis method (theme), and using the opinions and views of 24 experts in various fields of tourism. The findings of the interviews are categorized into three levels of open source, axial, and selective by MaxQDA software. As a result a strategic model that explains the management of the tourism crisis in three stages based on the objectives, strategies, and specific actions. Based on the findings of this study, appropriate goals and strategies in the three stages of this research, respectively: pre-crisis stage, prevention goal and its strategies of preparation and empowerment; The crisis phase, the purpose of managing its effects and strategies, action/reaction strategies and damage reduction; And in the post-crisis phase, the goal of revitalization and promotion and its appropriate strategies is to review marketing, financial management / operational efficiency and business resilience.