مدل سازی اثرات کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری بر رضایتمندی گردشگران در نواحی روستایی، مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان دنا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران منطقه موردمطالعه می باشند. جهت تعیین تعداد نمونه تحقیق با توجه به نامعلوم بودن تعداد جامعه آماری، تعداد نمونه لازم 385 پرسشنامه به دست آمد. همچنین به منظور تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل عاملی، T تک نمونه ای و از معادلات ساختاری در محیط نرم افزار Amos Graphics استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که با استفاده از آزمون تحلیل عاملی به منظور ارزیابی کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری هفت عوامل عملکردی ساختاری، پویایی محیط، جاذبه های گردشگری، پویایی بصری، محیط اجتماعی بافت و شبکه ارتباطی و زیست محیطی به عنوان عوامل مؤثر کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری روستایی موردمطالعه شناسایی شدند؛ همچنین نتایج آزمونT تک نمونه ای، برای محاسبه نمره نهایی میزان رضایتمندی از کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری، با مقدار (28/2) در وضعیت نامطلوب و غیرقابل قبول بوده است. همچنین نتایج تحلیل معادلات ساختاری مرتبه دوم نشان داد که عامل عملکردی – ساختاری با 80 درصد دارای بیشترین بار عاملی هست و نتایج نهایی مدل معادلات ساختاری نشان می دهد که کیفیت محیطی مقصدهای گردشگری تأثیر ناچیزی با ضریب 14/0 بر رضایتمندی گردشگران دارند و در بین عامل های پنهان کیفیت محیطی عامل جاذبه های گردشگری با 83/0 بیشترین نقش را داشته است.Modeling the Impacts of Environmental Quality on Tourism Destinations on Tourist Satisfaction in Rural Areas Case study: Central part of Dena city
The research method is descriptive-analytical which has been done by survey method. The statistical population of this study is the tourists of the study area. In order to determine the sample size of the research, due to the unknown number of the statistical population, 385 questionnaires were obtained. Factor analysis, single sample T test and structural equations in Amos Graphics software were used to analyze the data. The results show that using factor analysis to evaluate the environmental quality of tourism destinations seven factors of structural, environmental dynamics, tourist attractions, visual dynamics, social context and environmental communication and environmental network as environmental factors. Were identified. Also, the results of one-sample T-test for calculating the final score of satisfaction with the environmental quality of tourism destinations, with value (2.28) were in unacceptable and unacceptable condition. The results of second-order structural equation analysis showed that functional-structural factor with 80% had the highest factor loadings and the final results of structural equation model showed that environmental quality of tourism destinations had negligible effect on tourist satisfaction with factor of 14% and among factor Hidden quality of environmental factors was the most important factor in tourism attractions With 83% had the most role.