اندازه گیری و عوامل مؤثّر بر تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط: یک مطالعه ی موردی برای سواحل دریای خزر (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، برآورد تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی و بررسی عوامل مؤثّر بر آن است. سؤالات این تحقیق، عبارتند از :الف- آیا گردشگران ساحلی تمایل به پرداخت دارند؟ ب- عوامل مؤثّر بر تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی کدامند؟برای پاسخ به سؤال اول، تعداد 1100 پرسشنامه در سال 1389 میان گردشگران ساحلی نوار ساحلی استان مازندران توزیع شد و با به کار گیری روش ارزش گذاری مشروط، تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی برآورد گردید. برای پاسخ به سؤال دوم، با استفاده از نتایج برآورد، میزان تمایل به پرداخت و با به کار گیری مدل لجیت، عوامل مؤثّر بر تمایل به پرداخت برای گردشگری ساحلی برآورد و بررسی شد. بر اساس محاسبات انجام شده، میانگین تمایل به پرداخت گردشگران به منظور استفاده ی تفریحی از ساحل، در سال 1389، 3188 ریال برای هر گردشگر برای هر بازدید و ارزش تفریحی سالانه ی ساحل در این سال، با فرض ده میلیون گردشگر، حدود ۲/3 میلیارد تومان است. همچنین نتایج مقاله ی حاضر نشان می دهد درآمد، سابقه ی پرداخت و سطح تحصیلات، بر تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی اثر معناداری دارد.Measuring Willingness to Pay for Coastal Tourism and its Determinants by Contingent Valuation Method: A Case Study of Caspian Sea Beaches
The purpose of this study is to estimate willingness to pay for coastal tourism and examine the effective factors involved. The research questions of this study include: a) Are the coastal tourists willing to pay? b) What are the effective factors for their willingness to pay? To answer these questions, 1100 questionnaires were distributed among coastal tourists across the beach lines of Mazandaran Province, Iran,
in 2010. Willingness to pay was estimated by Contingent Valuation Method, and the factors influencing willingness were examined by Logit Model. The results showed that the average amount each tourist willing to pay was 3188 rials, and the yearly recreational value of the beaches was about 32 billion rials. The results also showed that income, previous experience of payment, and education level had a significant effect on coastal tourists' willingness to pay.