آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

وجود عقل در ذات و سرشت انسان و بالندگی آن با رشد و نمو حیات انسانی مورد پذیرش همه متألهان است که انسان در پرتو آن به شناخت خدا، پیامبران و آموزه های دینی نایل می آید؛ لکن بیشتر تفکیکیان منکر عقل باطنی و متصل انسان شده و به جای آن، به عقل منفصل و بیرونی معتقد شدند که حقیقت آن نور خارجی اعطایی خداست. نویسنده با روش توصیفی و انتقادی نظریه تفکیکیان و ادله عقلی مدعایشان را طرح و به نقد آن می پردازد و روشن می شود که نظریه آنان هم در مقام تصور با ابهامات عقلی مواجه است و هم ادله شان قابل جرح بوده و ادله عقلی و نقلی بر خلاف آن تأکید دارند.

The Tafkik School and Denying the Man’s Inherent Reason

The existence of reason in the essence and nature of man and its growth with the development of human life is accepted by all thinkers, in which man comes to the knowledge of God, the prophets and religious teachings; But most of the Tafkik school denied the inner and connected reason, and instead, they believed in the external and separated reason that it’s truth is the external light be granted by God. This article designs and criticizes their claim and criticism by critical method of the Tafkik’s ideas and their rational arguments, and it becomes clear that their theory is both faced with rational ambiguities and their arguments can be criticized, and rational and arguments emphasize their rejection.

تبلیغات