آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تدوین راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه اول ابتدایی است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش، کلیه کتاب های درسی و کتاب معلم پایه اول ابتدایی و نمونه پژوهش با جامعه یکسان بود. روش نمونه گیری تمام شماری وابزار پژوهش چک لیست بود. الگوی برنامه درسی تلفیقی مضمون محور (مفهوم محور و مهارت محور) انتخاب شد. مفاهیم و مهارت ها از کتاب درسی واهداف از کتاب معلم استخراج شد وهم زمان کدگذاری صورت گرفت. کدهای مشترک در یک مقوله قرار گرفته ومضامین (تم) تلفیقی برنامه درسی را تشکیل دادند. 81 کد اولیه بدست آمد که با طبقه بندی آن ها 43 مقوله حاصل شد ودر آخر، 19 مضمون تلفیقی شکل گرفت. مضامین بدست آمده عبارتند از: سفر به گذشته، شگفتی های آفرینش، علم وزندگی، مایه حیات، سرزمین مادری ما(ایران)، علم آموزی، مشاغل، کودک مسلمان، تغییر، خانواده ما، حواس، جانوران، طبقه بندی، سلامت، مهارت الگویابی، مهارت اندازه گیری، مهارت رسم شکل، مهارت شمارش، مهارت های زندگی. طرح درس های کلاس(سالانه و روزانه) بر اساس این مضمون های مشترک شکل می گیرد وچنانچه مفهوم ومطلبی از محتوای کتاب در این مضمون ها وارد نشود به همان صورت سنتی(مجزا) تدریس می شود.

Develop action plan of integrated curriculum in the first grand of elementary school

The main purpose of the present study is to develop a practical guide for the integrated first- grade elementary curriculum. The research approach was qualitative (qualitative content analysis method) and the research community was all first- grade elementary textbooks and the teacher’s teaching guide for each book. The research sample was the same as the community. The theme-based integrated curriculum approach (concept based and skill-based) was chosen. Concepts and skills were extracted from the textbook and objectives of each lesson were extracted from the teacher’s teaching guide and coded simultaneously. Codes that had a common theme were categorized into curriculum themes. 81 initial codes were obtained and classified into 43 categories, and finally, 19 combined themes were formed. Topics include: The journey to the past, wonders of creation, science and life, the essence of life, our motherland, Iran, science learning, jobs, Muslim child, change, our family, senses, fauna, assortment, health, modeling skills, measuring skills, drawing skills, counting skills, Life skills. Class lesson plans (annual and daily) are based on these common themes; if the book's concept and content are not included in these themes, it will be taught in the same traditional (separate) way.

تبلیغات