اثربخشی زبان آموزی به شیوه ی کل خوانی در بهبود مهارت خواندن کودکان پیش دبستانی
آرشیو
چکیده
مطالعه ی حاضر در راستای بررسی نقش روش کل خوانی در توسعه ی مهارت زبانی خواندن کودکان پیش دبستانی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی، مرور منظم کتابخانه ای می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع علمی اعم از کتاب و مقاله مربوط به مفاهیم پژوهش می باشد که در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی از سال 2011 تا 2020 انتشاریافته است. از بین آن ها منابع مرتبط با اهداف پژوهش و قابل دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل حاکی از آن است که آموزش به شیوه کل خوانی منجر به یادگیری معنادار زبان می شود. کودکان می توانند واژگان جدید را در موقعیت های مختلف به راحتی به کار برند، روان تر بخوانند و املای آنها را ساده تر به خاطر بسپارند. بنابراین، پیشنهاد می شود از روش کل خوانی در پیش دبستان برای توسعه ی مهارت خواندن در سال های اولیه دبستان بهره گرفته شود.مطالعه ی حاضر در راستای بررسی نقش روش کل خوانی در توسعه ی مهارت زبانی خواندن کودکان پیش دبستانی صورت گرفته است.The role of whole-word reading method in the development of preschool children's language skills
The present study was conducted to investigate the role of the whole-word reading method in the development of reading language skills of preschool children. The research method is qualitative, regular library review. The research community includes all scientific sources, including books and articles related to research concepts, which have been published in domestic and foreign databases from 2011 to 2020. From them, resources related to research objectives and accessibility were selected as a research sample. The results of the analysis indicate that teaching in a holistic way leads to meaningful language learning. Children can easily use new words in different situations, read more fluently and memorize their spelling more easily. Therefore, it is suggested that the preschool reading method be used to develop reading skills in the early years of primary school. The present study was conducted to investigate the role of the whole-word reading method in the development of reading language skills of preschool children. The research method is qualitative, regular library review. The research community includes all scientific sources, including books and articles related to research concepts, which have been published in domestic and foreign databases from 2011 to 2020.