آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۶

چکیده

مردان متاهل از گروه های اصلی شاغلین بازار کار بوده و از این رو، مطالعات رفتار کار بازاری آنان از جمله اولویت های مورد نیاز جهت سیاست گذاری بازار کار است. مقاله حاضر در تلاش جهت شناسایی متغیرهای موثر بر ساعات کار بازاری مردان متاهل دارای همسران شاغل، مبتنی بر ادبیات الگوی جمعی (CM) عرضه کار خانوار است. اطلاعات پژوهش براساس داده های خرد و مقطعی کشور ایران در سال 1397 و نمونه آماری شامل 724 نفر از مردان ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور است. برآورد الگو با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) انجام شده است. نتایج نشان می دهد تابع عرضه کار بازاری مردان متاهل در نمونه مطالعه شده شکل استاندارد دارد (غلبه اثر جانشینی بر درآمدی)، اما رابطه مثبت دستمزد- ساعت کار، کاهنده است. همچنین مردان متاهل  دارای سطح تحصیلات بالاتر از  همسران، زمان بیشتری را صرف فراغت- زندگی می کنند.  به طور خلاصه در خانوارهای مطالعه شده، ساعات کار مردان متاهل با افزایش سن کاهش یافته و شهرنشینی، تحصیلکردگی و نیز تعداد فرزندان بیشتر، حضور مردان متاهل را در بازار کار طولانی تر می کند.

A Micro-Analysis of the Working Hours of Married Men with Employed Spouses

  Married men are one of the main groups of labor market employed and therefore the study of their labor market behavior is one of the priorities of labor market policy. The present study attempts to identify the variables affecting the market working hours of married men with employed spouses based on the literature of the collective model (CM) of household labor supply. The research information is based on micro and cross-sectional data of Iran in 2018 and the statistical sample includes 724 married men living in urban and rural areas. The model was estimated using the generalized method of moments (GMM) and related tests. The results show that the labor supply function of married men is standard (the substitution effect is larger than the income effect) and the supply increases with wage but at diminishing rate. Also, married men with higher levels of education than their wives spend more leisure-living time. Also, working hours of married men with employed spouses decrease with age. Moreover, higher education and number of  children increase married men working hours.

تبلیغات