روانشناسی نظامی

روانشناسی نظامی

روانشناسی نظامی سال 3 پاییز 1391 شماره 11

مقالات

۱.

بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر آگاهی سیال بر فعال سازی مولفه های هوشبر هیجانی خانوائه های ایثارگران

نویسنده:

کلید واژه ها: آگاهی سیال هوشبهر هیجانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 608 تعداد دانلود : 235
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر آگاهی سیال بر فعال سازی مؤلفه های اصلی هوش هیجانی خانواده های ایثارگران انجام گرفت. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری را جانبازان بالای 25 درصد سازمان جانبازان و امور ایثارگران استان گیلان و همسرانشان تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 50 زوج از آنها انتخاب شدند. در مورد هدف پژوهش، اطلاعاتی به تمام آنها داده شد و پس از جلب رضایت، پرسشنامه هوش هیجانی در اختیار زوجین قرار گرفت تا اقدام به تکمیل آن نمایند. تعداد 20 زوج که نمره پایین تر از میانگین در این آزمون کسب کردند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل و در هر گروه 10 زوج جایگزین شدند. ابزاری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته عبارت است از:پرسشنامه هوشبهر هیجانی بار- آن (EQ-I) که در ایران توسط دهشیری (1381) هنجاریابی شده است. داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج: نتیجه پژوهش نشان داد که این شیوه درمانی در فعال سازی مؤلفه های اصلی هوشبهر هیجانی شرکت کنندگان مؤثر بوده است. بحث: یافتههای این پژوهش نقش درمان مبتنی بر آگاهی سیال بر فعال سازی مؤلفه های اصلی هوش هیجانی زوجین متاهل را مورد تایید قرار داد و می تواند در تعیین برنامه ریزی و آموزش جهت ارتقای سازگاری زوجین موثر واقع گردد.
۲.

بررسی نقش معنویت و حمایت اجتماعی در سلامت روان جانبازان

کلید واژه ها: معنویت حمایت اجتماعی سلامت روان جانباز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 40 تعداد دانلود : 511
مقدمه: معنویت و حمایت اجتماعی در موقعیتهای استرس زای خارج از کنترل فرد، دارای پیامدهای مثبتی هستند. این پژوهش به منظور تعیین سهم ابعاد معنویت و حمایت اجتماعی در سلامت روان جانبازان شهرستان شاهرود انجام شد. روش: در این مطالعه پس رویدادی، تعداد 102 جانباز داوطلب شهرستان شاهرود به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای تجربه معنوی، حمایت اجتماعی و سلامت روان پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم افزار 16 SPSS انجام شد. نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که حمایت اجتماعی و فعالیتهای اجتماعی مذهبی (خرده مقیاس معنویت) به طور معنادار سلامت روان جانبازان را پیشبینی میکنند. حمایت اجتماعی 0/30 و خرده مقیاس فعالیتهای اجتماعی مذهبی همراه با حمایت اجتماعی 0/41از واریانس سلامت روان جانبازان را تبیین کردند. بحث: تقویت حمایت اجتماعی و فعالیتهای اجتماعی مذهبی، ارتقاء سلامت روان جانبازان را به دنبال دارد.
۳.

اثربخشی طرحواره درمانی تمثیلی بر افسرده خویی جانبازان دچار استرس پس از سانحه جنگی مزمن (طرح تجربی تک موردی)

کلید واژه ها: طرحواره درمانی داستان تمثیلی افسرده خویی استرس پس از سانحه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 27 تعداد دانلود : 383
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان اثربخشی طرح واره درمانی مبتنی بر شیوه آموزشی تمثیلی- استعارهای در درمان افسرده خویی جانبازان دچار PTSD انجام شد. روش: از طرح تجربی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تک آزمودنی استفاده شد و 5 نفر از جانبازان PTSD دچار اختلال افسرده خویی به روش نمونه گیری هدفمند تحت درمان قرارگرفتند. نتایج: نتایج نشان داد، طرحواره درمانی مبتنیبر الحاق شیوه آموزشی تمثیلی، موجب کاهش معنادار علایم بالینی افسردگی مزمن و نیز طرحواره های ناسازگار اولیه در این بیماران شد و به علاوه این نتایج در یک نوبت پیگیری 2 ماهه دوام مناسبی داشت. بحث: با کمک شیوه آموزشی تمثیلی و تولید حافظه معنایی «مانا» از عناصر درمانی با بهره از داستانهای تمثیلی میتوان گامی موثر، در ثبات نتایج درمان و جلوگیری از عود، در بیماران دچار PTSD مزمن که با مشکلات عدیده انواع حافظه دچار هستند، برداشت.
۴.

رابطه سبک دلبستگی زوجین با رضایت زناشویی در خانواده های نظامی

کلید واژه ها: سبک دلبستگی رضایت زناشویی خانواده نظامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 996 تعداد دانلود : 731
مقدمه: عوامل گوناگونی و از جمله سبک دلبستگی زوجین در رضایت زناشویی نقش دارند.این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سبک و ترکیب دلبستگی زوجین با رضایت زناشویی آنان انجام شد. روش: دراین مطالعه همبستگی، تعداد 388 نفر(194 زوج) از زوجین یک واحد نظامی، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه، رضایت زناشویی انریچ و مقیاس دلبستگی بزرگسالان، هازان و شیور استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش حاصل از تحلیل واریانس دو راهه نشان داد هر یک از متغیرهای جنسیت و سبک دلبستگی به تنهایی سهم معناداری از واریانس رضایت زناشویی را تبیین می نماید، اگرچه نقش تعاملی جنسیت و سبک دلبستگی در رضایت زناشویی معنادار نبود. نتیجه تحلیل واریانس یکراهه نیز حاکی از تفاوت معنادار، نوع سبک دلبستگی (ایمن، دوسوگرا، اجتنابی) با رضایت زناشویی و همین طور ترکیب دلبستگی زوجین با رضایت زناشویی داشت. نتیجه آزمون t ارتباط معناداری بین، تجانس و عدم تجانس سبک دلبستگی زوجین با رضایت زناشویی نشان نداد. بحث: الگوهای ارتباطی مبتنی بر سبک دلبستگی، رضایت زناشویی زوجین را تحت تاثیر قرار میدهد.
۵.

بررسی تاثیر عوامل فردی و سازمانی بر روحیه نظامی و مقابله با تهدید در کارکنان یک واحد نظامی

کلید واژه ها: روحیه نظامی عوامل فردی عوامل سازمانی میزان مقابله با تهدید کارکنان واحد نظامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 443 تعداد دانلود : 52
مقدمه:در این مقاله، تاثیر عوامل فردی و سازمانی بر روحیه نظامی و مقابله با تهدید کارکنان یک واحد نظامی مورد بررسی قرارگرفته است. روش:جامعه آماری، کارکنان پایورشاغل یک واحد نظامی می باشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 210 نفر تعیین، و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ها انتخاب شدند. روش تحقیق کاربردی و از نوع پیمایشی است. ابزار تحقیق دو پرسشنامه بسته پاسخ می باشد که عبارتند از پرسشنامه روحیه نظامی و پرسشنامه مقابله با تهدید. ضریب پایایی پرسشنامه نهایی به روش آلفای کرونباخ(0/96)محاسبه شده است. داده های تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی ار قبیل آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیری تحلیل شدند. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که بین روحیه نظامی و مقابله با تهدید رابطه مستقیم وجود دارد. از بین عوامل سازمانی فقط درجه و جایگاه خدمتی بر میزان مقابله با تهدید تأثیر گذار می باشد. همچنین از بین عوامل و ویژگی های سازمانی عواملی همچون مدت آموزش، سابقه و سن بر روحیه نظامی تاثیر دارند. بحث: نتایج تحقیق یک مدل علی - مقایسهای را تأیید نمود که هدف آن یافتن علتهای احتمالی یک الگوی رفتاری مقابله ای میباشد.
۶.

تحلیل بعد آموزشی مدل خلاقیت (مطالعه موردی سازمان علمی – آموزشی نظامی)

کلید واژه ها: خلاقیت مدلیابی سازمان آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 635 تعداد دانلود : 86
مقدمه: بدون تردید آنچه که باعث صعود کیفیت بروندادهای سازمان آموزشی می شود، پدیده مهم خلاقیت است. در سازمان های آموزشی مشخص ساختن راهبردهای خلاقیت برای مدیران آموزشی گامی مهم در جهت ارتقاء سطح علمی، آموزشی و تربیتی دانشجویان میباشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل بعد آموزشی مدل خلاقیت در یک سازمان علمی – آموزشی نظامی می باشد. روش: پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری را خبرگان و صاحب نظران در حوزه خلاقیت تشکیل میدهندکه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 162 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته است که پایایی آن با آلفای کرونباخ 0/967 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی و استنباطی به ویژه مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون فریدمن، KMO و بارتلت و t مستقل استفاده گردید. نتایج: آزمون غیر پارامتریک فریدمن نشان داد که بین بعد آموزشی و مؤلفههای خلاقیت در سطح p

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰