مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه سال ششم خرداد 1400 شماره 2 (پیاپی 30) جلد اول

مقالات

۱.

عوامل مؤثر در بکارگیری سیستم پنج اس در شهرداری های استان آذربایجان شرقی

کلید واژه ها: عوامل مؤثر سیستم پنج اس شهرداری ها آذربایجان شرقی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 634 تعداد دانلود : 239
نظام آراستگی با تأکید بر آراستگی جنبه های سخت و نرم محیط های کاری، روحیه، نشاط، ایمنی و کیفیت را به ارمغان می آورد و با حذف محدودیت های محیطی، کارایی و سلامت کارکنان را افزایش می دهد. ازاین رو اجرای موفق آن در سازمان ها می تواند به رشد و تعالی سازمان ها بسیار کمک کند. لذا ما در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر در به کارگیری سیستم پنج اس در شهرداری های استان آذربایجان شرقی پرداختیم. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری آن را مدیران شهرداری های استان آذربایجان شرقی تشکیل دادند که 50 نفر از آنان به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد که آلفای کرونباخ آن 0.795 به دست آمد. تحلیل داده ها از تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار EXPERT CHOİCE استفاده شد. نتایج زیر حاصل شدند؛ به ترتیب عوامل مشارکت کارکنان، تعهد مدیر ارشد، فعال بودن، حمایت مدیر ارشد، کار گروهی، نظم شخصی، فرهنگ سازمان، توان علمی مدیر تشویق و باور کارکنان از بیش ترین و کمترین اهمیت در گروه برخوردارند.
۲.

ﺗﺤﻠیﻞ ﻗﺎﺑﻠیﺖﻫﺎ و ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺘﻨﻮعﺳﺎزى ﻣﻌیﺸﺖ در راﺳﺘﺎى ﺗﻮﺳﻌه ﭘﺎیﺪار روﺳﺘﺎیﻰ (ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: جغین از توابع شهرستان رودان)

کلید واژه ها: ﻣﺘﻨﻮعﺳﺎزى ﻣﻌیﺸﺖ توسعه پایدار روستایی جغین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 278 تعداد دانلود : 989
توسعه روستایی به مفهوم استفاده از منابع طبیعی و انسانی، تکنولوژی، تسهیلات زیربنایی، نهادها و ... به منظور تشویق و تسریع رشد اقتصادی در مناطق روستایی جهت ایجاد اشتغال و بهبود کیفیت زندگی روستایی برای ادامه زندگی و پایداری حیات است. توسعه روستایی را می توان عاملی در بهبود شرایط زندگی افراد متعلق به قشر کم درآمد ساکن روستا و خودکفاسازی آنان در روند توسعه کلان کشور دانست. اتخاذ راهبرد اشتغال برای روستاییان با حمایت از سیاست های عمومی بر مبنای راه یابی سرمایه گذاری، اشتغال و خدمات به مناطق روستایی منجر به تقویت کشاورزی و ایجاد تغییر در تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی و ایجاد اشتغال های غیرکشاورزی، افزایش درآمد و افزایش تقاضا برای کشاورزی محلی و تولیدات غیر کشاورزی منجر خواهد شد. تأسیس شرکت هایی روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و توسعه و ترویج تعاونی ها و خدمات کشاورزی اقدام مطلوبی در جهت نیل به هدف توسعه روستایی و کارآفرینی است. مطالعه حاضر ، از روش های اسنادی و پیمایشی استفاده شده و از داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Spss استفاده شده است. ابزار اصلی این تحقیق پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که در شهر مورد مطالعه، بخش کشاورزی قادر به تأمین معاش خانوارها نیست. همچنین مشخص شد که قابلیت های طبیعی و زیست محیطی با ضریب 447/0، بیش از سایر عوامل (عوامل اقتصادی و اجتماعی) در ایجاد تنوع در امرار معاش روستایی شهر نقش دارد، علاوه بر موانع موجود ، موانع مدیریت نهادی با 0.721 اصلی ترین موانع تنوع در روستاهای این شهرستان است.
۳.

تبیین پارادایم غالب بر تئوری فرهنگ کاری در سازمان بر اساس مبانی فلسفه علم و جامعه

نویسنده:

کلید واژه ها: پارادایم غالب فرهنگ کاری مبانی فلسفه و علم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 185 تعداد دانلود : 47
فرهنگ کار، به عنوان شیوه زندگی، نقش بنیادی و زیربنایی در ارتقای سطح پویایی جوامع دارد. شناسایی مبانی فلسفی مرتبط با تئوری فرهنگ کاری در سازمان، و تبیین پارادایمی که نظریه در چارچوب آن قرار خواهد گرفت، راهنمای ارزشمندی برای مدیران در راستای به کارگیری اصول تئوری فرهنگ کاری در سازمان ها جهت دستیابی به بهره وری هر چه بیشتر خواهد بود. به همین منظور پژوهش حاضر به تبیین ماهیت پارادایم غالب بر تفکرات نظریه پردازان تئوری فرهنگ کاری پرداخته است. در این راستا با دو روش به بررسی و تبیین رهیافت عینی گرا و ذهنی گرا و نظم دهی- تغییر بنیادی تئوری فرهنگ کاری پرداخته ایم: 1- با شناسایی پیش فرض های بنیادین مبانی فلسفی شامل هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و روش شناسی و 2- هم چنین پیش فرض های مبانی جامعه شناختی نظریه. نتایج بررسی حاضر نشان می دهد که نظریه پردازان تئوری فرهنگ کاری از رویکرد ذهنی گرا در ارائه مفروضات بنیادین، دیدگاه تغییر بنیادی در تبیین مبانی جامعه شناختی تئوری، و پارادایم غالب انسان گرای بنیادی برخوردارند.
۴.

افزایش سرمایه های اجتماعی بواسطه توسعه شهری حاصل از رونق گردشگری شهری

نویسنده:

کلید واژه ها: توسعه شهری مدیریت شهری گردشگری شهری سرمایه اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 296 تعداد دانلود : 973
امروزه توسعه به عنوان هدفی متعالی در مدیریت شهری جهت هدف گذاری طرح ها، برنامه ها و پروژه های مدیریت شهری تعریف می گردد. مدیران شهری نیز هدف اصلی اجرای برنامه های خود را امر توسعه و توسعه شهری می دانند. یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی و چند لایه است که در سال های اخیر در حوزه های گوناگون علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم سیاسی مطرح شده است. با توجه به اینکه سرمایه های اجتماعی از الزامات توسعه (اجتماعی و سیاسی) می باشد، ایجاد و ارتقای سرمایه اجتماعی نیز مستلزم، اعتماد و آگاهی و مشارکت اجتماعی می باشد. با عنایت به آنچه گفته شد، مبنی بر اینکه؛ توسعه شهری مستلزم توسعه در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی می باشد. این تحقیق سعی بر این دارد که با تشریح ایجاد و تقویت صنعت گردشگری و توجه به الزامات آن از قبیل؛ بهبود منظر و نما، مبلمان و معماری شهری، ارتقاء فرهنگ شهروندی، توسعه و استانداردسازی موضوع حمل ونقل در شهر می باشد. می تواند باعث رشد و توسعه شهری گردیده که نتیجه آن افزایش سرمایه های اجتماعی شهری خواهد بود.
۵.

بررسی فازی فاکتورهای اثرگذار بر محیط کسب و کار شرکت های غذایی بورسی در شرایط کرونا

نویسنده:

کلید واژه ها: محیط کسب وکار شرکت های غذایی بورسی بررسی فازی کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 505 تعداد دانلود : 216
محیط کسب وکار شرکت ها و به خصوص شرکت های غذایی در شرایط بحرانی فعلی بازار و وجود ویروس کرونا دارای ساختاری پیچیده و مشکل در اندازه گیری شده است. در اقتصاد هر کشوری محیط کسب وکار بسیار مهم است زیرا بر رشد اقتصاد اثرگذار است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر محیط کسب وکار شرکت های غذایی بورسی می باشد. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی-توسعه ای(اکتشافی) است که در سال 1400 در شرکت های غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. برای انجام تحقیق در روش دلفی و دلفی فازی 20 نفر از خبرگان انتخاب شدند. در این تحقیق دو سؤال اصلی تنظیم شد. بعد از تکمیل تحقیق و محاسبات ریاضیاتی دلفی فازی هفده عامل مؤثر بر محیط کسب وکار شرکت های غذایی بورسی در شرایط کرونا مشخص شدند. مشتری مداری مجازی مهم ترین عامل بود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶