تأثیر آمیخته بازاریابی دیجیتال بر تمایلات رفتاری مشتریان فروشگاههای ورزشی با نقش واسطه ای کیفیت ارتباط با مشتری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آمیخته بازاریابی دیجیتال بر تمایلات رفتاری مشتریان فروشگاه های ورزشی با نقش واسطه ای کیفیت ارتباط با مشتری انجام گرفت.روش پژوهش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است که از مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط متغیرها استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان فروشگاه های ورزشی استان مرکزی بود و 443 مشتری به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته آمیخته بازاریابی دیجیتال، پرسشنامه اقتباس شده کیفیت ارتباط با مشتری نیادزایو و خواجه زاده (2016) و پرسشنامه اقتباس شده تمایلات رفتاری لین (2006) و کیم و لی (2008) بود که روایی پرسشنامه ها توسط صاحب نظران و استادان متخصص و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. همچنین پایایی ابزار اندازه گیری به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 88/0، 96/0 و 95/0 تأیید شد. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و آمار استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد آمیخته بازاریابی دیجیتال بر تمایلات رفتاری و کیفیت ارتباط با مشتریان فروشگاه های ورزشی استان مرکزی تأثیر معنا داری دارد؛ همچنین آمیخته بازاریابی دیجیتال با نقش واسطه ای کیفیت ارتباط با مشتری بر تمایلات رفتاری مشتریان فروشگاه های ورزشی استان مرکزی تأثیرگذار بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، صاحبان فروشگاه ها و کسب وکارهای ورزشی می توانند به منظور بهبود تمایلات رفتاری مشتریان، از تأثیرات مثبت آمیخته بازاریابی دیجیتال در کنار استفاده از مزیت های کیفیت ارتباط با مشتری برای افزایش توان رقابتی کسب وکارشان استفاده کنند.The Impact of Digital Marketing Mix on Sporting Stores ’Customers Behavioral Tendencies with the Mediating Role of Customer Relationship Quality
Introduction: The purpose of this study was to investigate the impact of digital marketing mix on the behavioral tendencies of customers in sports stores in Markazi province with the mediating role of customer relationship quality.Methods: The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. Structural equation modeling was used to examine the relationships of variables. The statistical population of the study included customers of sports stores in Markazi province and 443 customers were selected as a statistical sample by purposive and available sampling. Data collection tools included a researcher-made digital marketing mix questionnaire; a standard customer relationship quality adapted questionnaire by Niadzaio and Khajehzadeh (2016), and a Behavioral Tendency Questionnaire by Lin (2006) and Kim & Lee (2008). The validity of the questionnaires was confirmed by experts, and the construct validity was confirmed using factor analysis. Also, their reliability was confirmed with Cronbach's alpha coefficient of 0.88, 0.96, and 0.95. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics and structural equation modeling using SPSS and LISREL software.Results: The results showed that the digital marketing mix has a significant effect on behavioral tendencies and customer relationship quality of sports stores in Markazi province; Also, the digital marketing mix with the mediating role of customer relationship quality was influential on the behavioral tendencies of customers in sports stores in Markazi province.Conclusion: As a result, it can be said that store and business owners, can use the positive effects of digital marketing mixed to improve the behavioral tendencies of customers, along with using the advantages of the customer relationship quality to increase the competitiveness of their business.