آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

امروزه علاقه مندی به کیفیت در آموزش عالی و دانشگاه ها به طور چشمگیری افزایش یافته و در سطح بین المللی در تحقیقات آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. هدف کلی این پژوهش توصیفی – همبستگی، بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده دانشگاهی از دید دانشجویان بود. جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشجویان (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در سال تحصیلی 91-90 بود (414 N=). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 193 نفر به به عنوان نمونه آماری انتخاب و به جمع آوری اطلاعات و تکمیل پرسشنامه ها اقدام شد (193 n=). ابزار پژوهش پرسشنامه ای ساختارمند حاوی سؤال های بسته پاسخ بود که با استفاده از مدل  کیفیت خدمات آموزشی (SERVQUAL) در پنج بُعد تهیه شد.  پانلی متشکل از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی روایی پرسشنامه را تأیید کردند و پایایی آن نیز با محاسبه آلفای کرونباخ تعیین شد. با توجه به نتایج تحقیق، رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان عبارت است از همدلی، پاسخگویی، اعتبار، شرایط فیزیکی و ملموس و تضمین. نتایج آزمون مقایسه میانگین ها نشان می دهد که بین میزان رضایت مندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده به آنها برحسب رشته تحصیلی، معدل کل نمره ها و جنسیت تفاوت معنی داری وجود دارد.

Assessment of Educational Service Quality in Agricultural Higher Education System via Application of Service Quality Model (SERVQUAL) (Case Study of Tarbiat Modares University, Faculty of Agriculture)

Nowadays, interest in quality in higher education and universities has been increased and paid attention in educational researches in international area. This descriptive- correlational research aimed to investigate university educational services quality from the students’ viewpoint. The statistical population of the research consisted of all Master of Science (MSc.) and Ph. D. students of faculty of agriculture in Tarbiat Modares University (TMU) (N= 414). Using Krejcie and Morgan’s table and simple random sampling, 193 students were selected as research sample (n= 193). A structured questionnaire, including end-closed answers using adjusted educational service quality (SERVQUAL) model in five dimensions was the main tool for data gathering. A panel of agricultural extension and education confirmed the validity of the questionnaire and its reliability was confirmed by calculating Cronbach alpha. According to the results, the priority of educational service quality dimension from the students’ viewpoints included empathy, responsiveness, reliability, tangibility and assurance. The results of comparing tests means showed that there were significant differences between the students with different courses, different average of scores and different gender regarding the satisfying from the educational service quality.

تبلیغات