نامه آموزش عالی

نامه آموزش عالی

نامه آموزش عالی سال 7 پاییز 1393 شماره 27 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

اندازه گیری سرمایه انسانی با روش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت و ارزش افزوده اقتصادی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه انسانی هزینه یابی مبتنی بر فعالیت ارزش افزوده اقتصادی مخزن هزینه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۵
آنچه که برای مدت های زیادی به صورت یک معما برای اقتصاددانان درآمده است چگونگی اندازه گیری دقیق سرمایه انسانی است. تاکنون روش کارآ و مناسبی برای محاسبه ذخیره سرمایه انسانی وجود نداشته است. لذا هدف این مقاله ارائه روشی نوین و کارآمد در خصوص محاسبه سرمایه انسانی است. در سال های اخیر روش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) و ارزش افزوده اقتصادی (EVA) در بسیاری از کشورهای غربی و صنعتی بسط یافته و به کار گرفته شده است. در این روش تئوری محاسبه هزینه، گسترش یافته و می تواند ابزار مناسب و مفیدی برای اندازه گیری سرمایه انسانی ارائه دهد. در این مقاله ابتدا روش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت مورد بررسی قرار گرفته، سپس ویژگی های هزینه سرمایه انسانی با استفاده از تئوری های این مفهوم و همچنین با توجه به ارزش افزوده اقتصادی آزمون و بررسی شده اند. ابتدا فعالیت های کلیدی در فرایند توسعه سرمایه انسانی تعریف شده و سپس منابع هزینه ای با دقت مشخص می شوند و در نهایت فرآیند محاسبه سرمایه انسانی ارائه می شود. این روش یک ایده جدید از اندازه گیری و مدیریت سرمایه انسانی ارائه داده و به مطالعات آینده نیز کمک خواهد کرد.
۲.

ارزیابی نقش فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرهنگ سازمانی کارآفرینی سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۱۰
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی نقش فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم هر طبقه، 91 نفر از اعضای هیأت علمی به طور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی بر پایه مدل دنیس و اسپرتیزر و کارآفرینی سازمانی هیل استفاده شد. نتایج به دست آمده گویای آن است که: 1- بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. 2- فرهنگ توسعه ای می تواند به طور مثبت و معنی دار کارآفرینی سازمانی را پیش بینی کند. 3- میان فرهنگ سلسله مراتبی و کارآفرینی سازمانی رابطه معنی دار وجود ندارد. در نتیجه می توان بیان کرد که برای توسعه کارآفرینی سازمانی در نظام آموزشی عالی نیاز به فرهنگ توسعه ای، گروهی و عقلایی است و در بستر فرهنگ سلسله مراتبی و دستوری، کارآفرینی سازمانی برای توسعه با مانع مواجه است.
۳.

الگوی کاربردی طراحی برنامه درسی بین رشته ای در حوزه آموزش عالی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: برنامه درسی برنامه درسی بین رشته ای برنامه درسی بین رشته ای در آموزش عالی طراحی دروس الگو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۴
رویکرد بین رشته ای نشان گر جهت نگاه و چگونگی شناخت و فهم مسائل و موضوعات پیچیده، چندوجهی و چندبخشی است که در فضای بین رشتگی معنا می یابد. برنامه درسی میان رشته ای هم یک فرآیند تصمیم گیری است که دارای ویژگی های راه یابانه یا خلاق[1]، رفت و برگشتی و غیرخطی[2] و تأملی[3] است که بر حول مسائل، سؤالات و موضوعات پیچیده شکل می گیرد. هدفاین مقاله ارائه یک الگوی کاربردی به منظور طراحی برنامه های درسی بین رشته ای در سطح آموزش عالی است. پژوهش از نوع تحقیقات مروری و روش گردآوری داده ها روش کتابخانه ای است. برای گردآوری داده ها از چک لیست های موضوعی استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که یک برنامه درسی بین رشته ای با تعیین یک موضوع یا مسأله بین رشته ای آغاز و با خلق یک فهم بین رشته ای از آن مسائل و موضوعات و ارزشیابی آن منتهی می گردد.
۴.

بررسی مقایسه ای ساختار سازمانی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانشگاه ساختار سازمانی پیچیدگی ساختاری رسمیت ساختاری تمرکز ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۵
هدف از این پژوهش مقایسه ساختار سازمانی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی (92-1391) بر اساس نظریه استیفن رابینز بود. سؤال های پژوهش شامل بررسی میزان پیچیدگی، رسمیت و تمرکز در این دانشگاه ها است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل 165 نفر از مدیران دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی(92-1391) بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم، به نسبت 65 به 50 از بین دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های پیچیدگی، رسمیت و تمرکز رابینز بود. پایایی پرسشنامه، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامه ها به ترتیب 85/0،91/0و89/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری با  Tدو گروه مستقل و آزمون همگنی واریانس ها استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که بین ابعاد ساختاری دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تفاوت معناداری وجود ندارد. ساختار سازمانی دانشگاه های مورد بررسی، از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند؛ میزان پیچیدگی، رسمیت و تمرکز، زیاد بود؛ بهتر است میزان ابعاد بررسی شده، تعدیل و بهینه شود.
۵.

تحلیل مؤلفه های کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه اراک(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش عالی کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه اراک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶۴ تعداد دانلود : ۳
پیشرفت جوامع وابستگی انکارناپذیری به سطح آموزش و گسترش کمی و کیفی نظام آموزش عالی دارد. هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی و تحلیل مؤلفه های تبیین کننده کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه اراک بوده است. این تحقیق براساس روش توصیفی (غیر آزمایشی)- پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری شامل 90 نفر از دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشگاه اراک بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بوده است که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اساتید و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی تائید گردید. برای تعیین میزان پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (@=0.84). داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد مؤلفه های همدلی اساتید، دسترسی به اساتید، امکانات اداری- آموزشی و مهارت های تدریس در مجموع 07/83 درصد کل واریانس کیفیت خدمات آموزشی را تبیین می نمایند.
۶.

تحلیلی بر وضعیت هوش هیجانی با رویکرد تلفیقی AHP و VIKOR در محیط فازی (مورد مطالعه: دانشکده های دانشگاه یزد)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوش هیجانی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ویکور نظریه فازی اساتید دانشگاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷ تعداد دانلود : ۵
مدرسان دانشگاه، به عنوان یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش عالی شناخته می شوند که امروزه، مسئولیت آنها در فرآیند آموزش و پرورش نسبت به گذشته سنگین تر و پیچیده تر شده است، به طوری که تدریس و انتقال دانش، یکی از نقش های آنهاست. به منظور ایفای نقش درست دانشگاه ها و دست یابی به تعالی این نهاد، بایستی علاوه بر ارزیابی بهره هوشی، هوش هیجانی اساتید را نیز مورد آزمون قرار داد. این تحقیق با استفاده از مدل برادبری و گریوز ضمن بیان اهمیت این مفهوم در آموزش عالی با به کارگیری فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و ویکور به ارزیابی هوش هیجانی در دانشکده های مختلف دانشگاه یزد پرداخته است. با توجه به ابهام در نظرات خبرگان و اساتید که جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند، پژوهش حاضر در محیط فازی انجام شده است که نتایج تحقیق نشان می دهد اساتید دانشکده های «علوم اجتماعی»، «فنی و مهندسی» و «اقتصاد، مدیریت و حسابداری» بهترین وضعیت را در بهره مندی از هوش هیجانی دارا می باشند اما به طور کلی وضعیت این مفهوم در اکثر دانشکده ها نامناسب است. 
۷.

مقایسه هوش بهر دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی و جنسیت در دانشگاه سلمان فارسی کازرون(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هوش هوش بهر جنسیت رشته تحصیلی تصورات قالبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۵
هدف از تحقیق حاضر بررسی تجربی تصورات قالبی رایج، مبنی بر تفاوت هوش بهر دانشجویان دختر و پسر و تفاوت هوش بهر افراد شاغل به تحصیل در رشته های کم محبوبیت در مقابل شاغلین به تحصیل در رشته های محبوب تر است. از طریق نمونه گیری هدف مند، پس از مشورت با برخی دانشجویان و اساتید دانشگاه سلمان فارسی کازرون و بررسی رتبه های قبولی دانشجویان، رشته ادبیات فارسی به عنوان رشته ای کمتر محبوب و رشته فن آوری اطلاعات به عنوان رشته ای محبوب در این دانشگاه شناخته شد. از دانشجویان هر 4 پایه این دو رشته دعوت به همکاری شد. 123 تن از دانشجویان کارشناسی شاغل به تحصیل در این دو رشته در دانشگاه سلمان فارسی کازرون با طرح حاضر همکاری نمودند. فرم A مقیاس 3 آزمون هوش نابسته به فرهنگ کتل به طور گروهی بر این دانشجویان اجرا شد. نتایج دو اجرای آزمون T برای گروه های مستقل تفاوت هوش بهر دانشجویان دختر و پسر را رد کرد اما تفاوت در نتایج هوش بهر حاصله از آزمون کتل را در دو رشته تحصیلی تأیید نمود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶