آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

گسترش گردشگری در مناطق مختلف سبب شده گردشگری به منزله بزرگ ترین ص نعت جه ان معرف ی شود. فضای مناسب گردشگری منجر به رشد اقتصاد منطقه و ناحیه می شود و بازتولید آن بر سازوکارهای فرهنگ ی و رفتارهای مردم در منطقه تأثیرگ ذار اس ت. روش تحقیق این پژوهش پدیدارشناسی است. برای جمع آوری داده ها نمونه گیری از 37 مشارکت کننده که بین سنین 19 تا 65 سال بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته گرفته شده است و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. یافته ها در زمینه بسترهای معنایی شامل 30 گزاره مرتبط با نگرش زائران را نشان می دهد که به پنج زیرمضمون معنایی تقلیل یافتند و در سه حوزه طبقه بندی شدند. این سه حوزه عبارتند از نگرش فردی (سامانه ی بودن نگرش)، خانواده (چرخشی بودن عوامل شکل دهنده به نگرش) و جامعه (روابط ساختاری میان بسترهای معنایی که نگرش را تداوم می بخشند). توجه به نگرش زائران و نسبت آن با گردشگری منطقه، نقش کلیدی در برنامه ریزی و سیاست گذاری های فرهنگی- اجتماعی دارد که در این زمینه باید به روابط ساختاری، چرخشی و چند علتی توجه شود.

Attitudes of the pilgrims of Astan Quds Razavi towards the people of Mashhad With the approach of developing tourism in religious cities

The expansion of tourism in different regions has led to the introduction of tourism as the largest industry in the world. adequate tourism environment leads to the growth of the region and region economy and its reproduction affects the cultural mechanisms and behaviors of people in the region. the research method of this research is phenomenology. For data collection, sampling of 37 participants between the ages of 19 and 65 years, the interview was semi-structured and thematic analysis was used to analyze the data. Findings in the field of semantic contexts include 30 statements related to the attitude of pilgrims, which were reduced to five semantic sub-themes and were classified into three areas. these three areas are individual attitude (systemic attitude), family (rotation of factors shaping attitudes) and society (structural relationships between semantic contexts that perpetuate attitudes). attention to the attitude of pilgrims and its relationship with tourism in the region, it plays a key role in socio-cultural planning and policy-making in this regard, structural, rotational and multi-causal relationships should be considered.

تبلیغات