تأثیر آشنایی با مهارت های زندگی بر نشاط اجتماعی دانشجویان مراکز تربیت معلم بیرجند (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف آشنایی با مهارت های زندگی و تأثیر آن بر نشاط اجتماعی دانشجویان مراکز تربیت معلم شهر بیرجند انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مراکز تربیت معلم امام سجاد (ع) و شهید باهنر شهر بیرجند در سال90-89 (438نفر) بودند که دو گروه 39 نفره، به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد و مقیاس محقق ساخته مهارت های زندگی به دست آمد. این آزمون در سال 1989 توسط مایکل آرگایل و بر اساس پرسشنامه ی افسردگی بک (1976 ،BDI) ساخته شده است. در تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها نشان داد که آشنایی با مهارت های زندگی بر افزایش شادکامی دانشجویان (001/0 >p) مؤثر است. نتایج آزمون Test –T نشان داد در گروه آزمایش که درکارگاه مهارت های زندگی شرکت داشته اند، بین نتایج قبل و بعد از برگزاری کارگاه تفاوت معنی داری وجود دارد. در نتیجه، می توان گفت که آشنایی با مهارت های زندگی در افزایش شادکامی دانشجویان مؤثر است.The effect of familiarity with life skills on the social joy of students of training tutor centers of Birjand
This research has been accomplished with the purpose of familiarity to life skills and its influence on the social joy of students of training tutor centers of Birjand. The statistical society research of all students of the tutor training centers of Imam Sajjad and Shahid Bahonar in Birjand city were 438 people in the year of 89-90 which two groups of 39 people were selected randomly as a sample. The data of research obtained by the use of standard Shadkami(hapeness) questionnaire of Oxford and established scale of research of life skills. This exam has been made by Michal Argael and based on Beck’s Afsordegi() questionnaire (BDI, 1976). The methods of descriptive-deduction statistic were used in the analyzing of data. The results show that the familiarity with life skills is effective on the happiness of students (p<0/001). The results of T- test indicated that there is a meaningful difference between the results of before and after holding workshop in the testing group who participated in the workshop of life skills. As a result it can be say that the familiarity with life skills is effective in increasing the student’s happiness.