تبیین تعهد سازمانی با رویکرد فراتحلیل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تعهد سازمانی به داشتن حس تعلق اجتماعی و عاطفی فرد نسبت به سازمان و نهاد موردنظر اشاره دارد. تعهد سازمانی به عنوان یکی از ارزش های ضروری برای کارکنان سازمان جهت بقای سازمان و تعالی آن مطرح بوده و موجب وفاداری کارکنان نسبت به اهداف سازمان گردیده و موجب می شود که کارکنان به نحو احسن وظایف خود را در سازمان به انجام رسانند و با سازمان احساس نزدیکی و همبستگی پیدا کنند. هدف این پژوهش، تبیین تعهد سازمانی در سطح ناجا با رویکرد فراتحلیل است که بازه زمانی 1386-1396 را موردمطالعه قرار داده است. روش این تحقیق، کمّی(فرا تحلیل) است و ابزار آن، پرسش نامه معکوس می باشد. روش نمونه گیری از نوع هدفمند غیراحتمالی است و جامعه آماری آن شامل 28 پژوهش است که 22 نمونه سند پژوهش با رعایت اصول روایی و پایایی برای این مطالعه برگزیده شدند. نتایج نشان می دهد که تعهد سازمانی تحت تأثیر عواملی از جمله ارزشمندی(0.546)، شغلی(0.511)، اخلاقی(0.485)، مدیریتی(0.399)، سرمایه اجتماعی(0.502) و جمعیتی(0.344) است و درمجموع، متغیرهای فوق توانسته اند 0.645 از تعهد سازمانی را تبیین نماید. همچنین، مطابق نتایج، ابعاد متغیر ارزشمندی، بیشترین تأثیر را بر تعهدسازمانی داشته است.Explaining organizational commitment with a meta-analysis approach
Organizational commitment refers to having a sense of social and emotional belonging to the organization and institution. Organizational commitment is considered as one of the essential values for the employees of the organization for the survival and excellence of the organization And it causes employees' loyalty to the goals of the organization and causes employees to perform their duties well in the organization and feel close and solidarity with the organization. The purpose of this study is to explain organizational commitment at the NAJA level with a meta-analysis approach that has studied the period 1386-1386. The method of this research is quantitative (meta-analysis) and its tool is a reverse questionnaire. The sampling method is purposeful and non-probabilistic. The statistical population includes 28 studies in which 22 samples of research documents were selected for this study by observing the principles of validity and reliability. The results show that organizational commitment is affected by factors such as value (0.546), job (0.511), ethical (0.485), managerial (0.399), social capital (0.502) and demographic (0.344). In total, the above variables could explain 0.645 of organizational commitment. Also, according to the results, the dimensions of the value variable had the greatest impact on organizational commitment.