ارایه ی الگویى مناسب براى وب سایت دانشگاه علوم پزشکى تبریز از طریق تحلیل محتوایى و ساختارى وب سایتهاى دانشگاه هاى آمریکا با کمک صاحبنظران (مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (وزارت بهداشت)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
توجَه به وقوع پدیده ی انفجار اطَلاعات، دسترسى به اطَلاعات علمى براى محققَان و اعضاى هیات علمى بسیار اهمیَت دارد،و طرَاحى درگاه هاى اخذ اطَلاعات معتبر بیش از پیش مورد نیاز است. در این مورد وب سایت هاى دانشگاهى مى توانند نقش مهم و محورى ایفا نمایند. هدف از این مطالعه، تحلیل محتوایى و ساختارى وب سایت هاى ده دانشگاه برتر آمریکا جهت ارائه الگویى مناسب از یک وب سایت براى دانشگاه علوم پزشکى تبریز بر اساس نیازها و شرایط (فناورى هاى موجود و...) داخلى کشور بود.
روش بررسی: این تحقیق از نوع تحلیل محتوایى ست. براى این کار استانداردهاى طراحى صفحات وب سازمانى از طریق تحلیل محتوایى ده وب سایت برتر دانشگاه هاى آمریکا استخراج ؛ و براى تعدیل و رتبه بندى مجدد و همگام کردن آنها با شرایط دانشگاه هاى داخل، به صاحبنظران در این زمینه سپرده شد. از سوى دیگر میزان همبستگى متغیَر اعمال استانداردها و وارسى نامه ها با متغیَرهاى دیگر از طریق جمع آورى اطَلاعات پرسشنامه اى از همان صاحبنظران محاسبه شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار آمارى SPSS14 و فرمول همبستگى پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: همبستگى هاى بسیار نزدیک بین متغیَر استانداردها و سیاهه هاى وارسى و متغیَر هاى دیگر اعم از طراحى مطلوب وب سایت، موفقیت در امر جست وجو، افزایش ظرفیَت محتوایى و سهولت در امر جست وجو وجوددارد. همچنین با رتبه بندى مجدد استانداردها ى اخذ شده ، سیاهه اى به عنوان یک الگوى پیشنهادى در پایان ارائه شد. از این رو مى توان الگویى مناسب و متناسب با شرایط کشور براى طراحى وب سایت هاى دانشگاهى ارایه کرد.
نتیجه گیری: به کارگیرى شاخص هاى استاندارد در طراحى صفحات وب سایت دانشگاه ها، موفقیت در امر جست وجوى اعضاى هیات علمى، افزایش ظرفیَت محتوایى وب سایت و صرفه جویى در وقت کاربران نقش مهمَى دارد. "