آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

پژوهش حاضر باهدف مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی انجام گرفته است. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن دانش آموزان پایه سوم دارای اختلال ریاضی مرکز اختلالات یادگیری آموزش وپرورش سبزوار به تعداد 50 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بود که 45 نفر آز آن ها به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در سه گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس سنجش توانمندی های ریاضیات دانش آموزان پایه سوم تبریزی (1389) بود و گروه های آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه ای به تفکیک تحت آموزش یادگیری مغز محور و روش چند حسی قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها به روش تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد و نتایج حاکی از اثربخشی مثبت هر دو روش بر عملکرد ریاضی بود که اثربخشی روش یادگیری مغز هم در پس آزمون و هم در دوره پیگیری بیش از آموزش چند حسی بود (05/0>P). بر همین اساس می توان از این دو روش در جهت افزایش عملکرد ریاضی دانش آموزان با نقص یادگیری ریاضی استفاده نمود.

Comparing the Effectiveness of Brain-Based and Multisensory Learning Methods on the Math Performance of Students with Dyscalculia

The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of brain-oriented learning and multi-sensory learning on the mathematical performance of third grade students with math disorders. This was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a controlled. The statistical population of those third grade students with math disorder in Sabzevar Center for Learning Disorders was 50 people in the year 2022, of which 45 people were randomly selected and divided into three equal groups. The research tool was the scale for measuring the mathematics abilities of the third grade students of Tabriz (2009) and the experimental groups were given 8 sessions of 60 minutes separately under brain- oriented learning and multi-sensory training, and the control group did not receive any training. The data were analyzed by repeated measures variance analysis and Ben Ferroni post hoc test, and the results indicated the positive effectiveness of both methods on math performance, and the effectiveness of the brain learning method both in the post-test and in the follow-up period was more than multi-sensory training. Based on this survey, these two methods can be used to improve the mathematical performance of students with mathematical learning disabilities.

تبلیغات