آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

  استفاده از روش ها و تکنیک های مختلف در جهت رسیدن به بهترین نتایج و ایجاد هم افزایی بین آن ها می تواند در بسیاری از مسائل راهگشا و کمک کننده باشد. داده کاوی آموزشی یکی از حوزه های نسبتاً جدیدی است که می توان به کمک آن در حل مسائل آموزشی و به ویژه مسائل حوزه سنجش و اندازه گیری اقدام کرد؛ اما قبل از استفاده از این روش ها باید تا حد امکان با آن آشنا شده و مشکلات و معایب و مزایای آن موردبررسی قرار گیرد. در این پژوهش نیز هدف بررسی تکنیک طبقه بندی ماتریس ها نامنفی و چگونگی تعیین تعداد خوشه ها قبل از اجرای مدل است. روش اجرای پژوهش از نوع توصیفی و جامعه موردمطالعه تمامی حاضرین جلسه کنکور رشته علوم ریاضی و فنی در سال 1398 بود که از این تعداد 5000 نفر به صورت تصادفی توسط سازمان سنجش و آموزش کشور انتخاب و در اختیار پژوهشگر قرار گرفت. ابزار پژوهش سؤالات حسابان و هندسه کنکور بود. نتایج این تحلیل نشان داد که در برآورد تعداد خوشه های سؤالات حسابان اختلاف وجود دارد ولی در مورد سؤالات هندسه نتایج تمامی روش ها یکسان بود. با توجه به اختلاف مشاهده شده پیشنهاد می شود که در پژوهش های آتی با کمک شبیه سازی داده به بررسی دقیق-تر این مسئله پرداخته شود.

Developing a Pattern of Academic Probation based on Lived Experiences of Students

This study was conducted to develop a pattern of academic probation based on lived experiences of students and research texts related to the subject. This study is a qualitative research using phenomenology method and purposive sampling. Twelve semi-structured interviews were carried out with 10 female and 2 male students who were placed on academic probation. The interviews were recorded and transcribed and then, the data were analyzed using the Colizzii analysis method. Also, 25 related research texts were selected through purposive sampling and analyzed using content analysis. In general, 6 themes of individual, family, educational, economic and social factors,and non-adaptive coping strategies with 25 sub-themes were obtained from the analysis.The conceptual pattern of academic probation was developed by organizing themes and sub-themes emerged from the data, in the form of causes (causaltive, interferring and background), strategies/reactions and consequences. Considering to the pattern of academic probation, it seems that in the case of persisting the conditions and non-interference, the problem of students' failure to study successfully would continue and even intensify. To help such students to come out of this cycle, multidimensional interventions, including psychological counseling, are suggested.  

تبلیغات