آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص های مدیریت دانش در راستای تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی بود. رویکرد تحقیق کیفی و از نوع روش تحلیل مضمون همراه با تحلیل مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی بوده که 19 نفر از آنها به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع موارد شاخص در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب شدند و مصاحبه های نیمه سازمان یافته ای تا رسیدن به حد اشباع داده ها صورت گرفت. جهت اطمینان و اعتباربخشی به دقت و صحت داده ها از روش توصیف غنی داده ها و خود بازبینی پژوهشگر استفاده شد. یافته های به دست آمده نشان داد که مدیریت دانش در فرایند تحلیل محتوا، دارای مضامین فراگیر 4 گانه ای مانند فرهنگ سازمانی(گفتمان تحلیل، سنخیت شناسی، عیارسنجی)، فرایند فعالیت(شبکه سازی دانشی، مدل سازی، خود معلم سازی)، خط مشی ها(تدریس پژوهی، شخصی سازی دانش، برنامه مهارتی)، و فناوری(کلاس های کانونی، هسته اساتید، کارگاه های دانش افزایی) است که از طریق دسته بندی 142 کد اولیه به دست آمده اند. نتایج نشان داد که مدیریت دانش به عنوان نقطه اتصال فعالیت ها و کنش های متقابل در فرایند تحلیل محتوا، باید در چارچوب سازی فعالیت های آموزشی به کار گرفته شود.

Analysis of Knowledge Management Components in the Content Analysis of Primary Education Textbooks: A Case Study (Farhangian University)

The aim of this study was to identify knowledge management indicators in order to the content analysis of elementary school textbooks. The research approach was qualitative and of the type of content analysis method with comparative analysis. The study population consisted of students of Farhangian University of Shahid Motahari Khoy, 19 of whom were selected by purposeful sampling of the index cases in the academic year 1399-1400 and semi-organized interviews were conducted to reach data saturation. To ensure and validate the accuracy of the data, the method of rich data description and researcher self-review was used. The findings showed that knowledge management in the content analysis process has four pervasive themes such as organizational culture(analysis discourse, syntax, standardization), activity process(knowledge networking, modeling, self-teaching), Policy(teaching research, knowledge personalization, skill program), and technology(focal classes, core of professors, Knowledge-building workshops) obtained through the classification of 142 primary codes. The results showed that knowledge management as a connecting point of activities and interactions in the content analysis process, should be used in the framework of educational activities.

تبلیغات