چالش های رسانه های دیجیتالی در تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه آن
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رسانه-های دیجیتال در تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی و راهکارهای پیشگیرانه آن است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی (تحلیل محتوای کیفی) و استنتاجی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای- اسنادی است و اسناد مورد تحلیل شامل کتب، پایان نامه، مقالات و پیشینه مطالعاتی است. یافته های پژوهش نشان داد؛ مهمترین چالش های رسانه های دیجیتال در تربیت اخلاقی دانش آموزان شامل هنجارشکنی، قانون گریزی، تزلزل جایگاه تربیتی والدین و مربیان، سست شدن فضایل تربیتی و اخلاقی، روزمرگی و نابودی تفکر انتقادی، توجه به نیازهای لوکس و غیر ضروری، نقض حریم خصوصی است. همچنین نظارت بر استفاده بهینه از رسانه های دیجیتال (شامل تعیین چارچوب محدودکننده و تقویت تعاملات بین فردی و گروهی)، ایجاد چهره ای الگویی در استفاده منطقی از رسانه ها (شامل مدیریت زمان و میزان استفاده، مدیریت و نظارت بر محتوای رسانه ها، حفظ حریم خصوصی)، پرهیز از معصوم پنداری رسانه ها ، پرورش مهارت تفکر انتقادی و فراگیری سواد رسانه ای مهمترین راهکارهای پیشگیرانه آن است. در پایان می توان چنین نتیجه گیری کرد؛ اگر رسانه های دیجیتال نتوانند همسو با اهداف تربیت اخلاقی نهاد آموزش و پرورش به پرورش کودکانی اخلاق مدار، آگاه، توانمند و مسئولیت پذیر بپردازد در آینده قبول صلاحیت های آن از سوی گروه های مرتبط ذینفع (خانواده ، مدرسه و جامعه) زیر سؤال خواهد رفت.Challenges of Digital Media in the Moral Education of Elementary School Students and Providing Preventive Solutions
The purpose of this study is to investigate the challenges of digital media in the moral education of elementary school students and providing preventive solutions. The method of the present research is qualitative and descriptive-analytical type (qualitative content analysis) and inferential. Research findings showed; the most important challenges of digital media in moral education of students include norm-breaking, lawlessness, wavering of educational status of parents and educators, weakening of educational and moral virtues, daily life and destruction of critical thinking, attention to luxury and unnecessary needs, privacy violation. Also, monitoring the optimal use of digital media (including setting a limiting framework and strengthening interpersonal and group interactions), creating a model face in the rational use of media (including managing the time and amount of use, managing and monitoring media content, maintaining privacy), avoiding media innocence, cultivating critical thinking skills and learning media literacy are the most important preventive strategies. In the end it can be concluded as follows; if digital media in line with the goals of moral education of the of the educational institution can not educate morally aware, knowledgeable, capable and responsible children, in the future, the acceptance of its competencies by related stakeholder groups will be questioned.