نویسندگان: سلمان آخش

کلید واژه ها: نیازهای آموزشی سواد آموزان البرز

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۴ - ۲۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۹

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نیازهای آموزشی سواد آموزان رده سنی 10 تا 49 ساله استان البرز است. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی است. این نوع پژوهش با توجه به هدف از نوع مطالعات کاربردی است برای پاسخ به پرسش این پژوهش یعنی شناسایی نیازهای آموزشی سواد آموزان از روش پژوهش اکتشافی و تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و آموزش دهندگان آموزش وپرورش استان البرزشامل (ناحیه یک، دو، سه، چهار، طالقان، اشتهارد، نظرآباد، ساوجبلاغ) است.تعداد 20 نفر(5 نفر از مدیران، 5نفر ازکارشناسان و10 نفر از آموزش دهندگان) به روش نمونه گیری هدفمند مبتنی بر معیار به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه «نیمه ساختاریافته» استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که مهم ترین نیازهای سواد آموزان شامل یازده نیاز نیازهای اجتماعی،نیازهای اقتصادی،نیازهای فرهنگی، نیازهای سیاسی،نیازهای معنوی ،نیازهای بهداشتی ،نیازهای علمی،نیازهای شغلی،نیازهای هنری،نیازهای فناوری و نیازهای مربوط به محیط زیست هستند.همچنین هر نیاز خود نیز دارای زیر مقوله هایی است.

This Study is to Investigate the Educational Needs of Literacy Students in Alborz province

The purpose of this study is to investigate the educational needs of literate students aged 10 to 49 years in Alborz province. The present study is based on a qualitative approach. This type of research is applied studies according to the purpose. To answer the question of this research, ie to identify the educational needs of literate students, exploratory research method and Delphi technique have been used. The statistical population of the study includes managers, experts and educators of Alborz province including (districts one, two, three, four, Taleghan, Eshtehard, Nazarabad, Savojbolagh). The number of 20 people (5 managers, 5 experts and 10 trainers) by Criterion-based purposive sampling was selected as the sample. "Semi-structured" interviews were used to collect data. Findings showed that the most important needs of literacy students include eleven needs of social needs, economic needs, cultural needs, political needs, spiritual needs, health needs, scientific needs, job needs, artistic needs, technology needs and environmental needs. Each need also has subcategories.

تبلیغات