آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۷

چکیده

در راستای انجام درس پژوهی موفق عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. هدف این پژوهش اول بررسی مهمترین عوامل موفقیت در اجرای درس پژوهی و جایگاه متغیرهای زمینه ای (شامل سن، محل تدریس، سطح تحصیلات، جنسیت و رشته تحصیلی) بود. این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی درس پژوهان موفق در استان خراسان رضوی (سال تحصیلی1396-1395) است که تعداد آنها برابر با 1568 نفر می باشد. براساس جدول مورگان و توسط روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 310 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه ای، مانوا و مقایسه های زوجی استفاده شد. یافته ها بیانگر آن بود که یک درس پژوهی موفق بیش از آنکه به "شناسایی و تدوین یک مساله آموزشی مناسب" یا "نحوه مشاهده و بازخورد ناظران" بستگی داشته باشد؛ تحت تاثیر "کیفیت تدریس معلم" قرار دارد. همچنین بین عوامل موثر بر موفقیت در اجرای درس پژوهی و دو متغیر "سن و محل تدریس"، تفاوت معناداری وجود دارد اما بین عوامل موثر بر موفقیت در اجرای درس پژوهی و متغیرهای "سطح تحصیلات، جنسیت و رشته تحصیلی"، تفاوت معناداری وجود ندارد.

Examining the Effective Factors on Implementation of a Successful Lesson Study ) Successful People in Lesson Study in the Khorasan Razavi Province)

This study is to examined the most important factors contributing to successfulness in implementing a lesson study, first, and then the statue of demographical characteristics in this regard (including: age, the place of teaching, level of education, sex and field of education), was examined. This research carried out by survey method and using a researcher-made questionnaire. The Statistical population were all the 1568 teachers who were successful in implementing the lesson study in 2016-2017 academic year. Study sample were 310 teachers based on Morgan Table and stratified random sampling. Data were analyzed through One Sample T-Test, Manova and Paired Comparisons. Findings revealed that a successful lesson study is based on “the quality of teaching” more than on “recognition and development of a good question” or “the quality of the observation and referee feedbacks”. Again there is a significant difference between factors that influence on implementing a successful lesson study and age as well as the place of teaching. But there is no significant difference between the effective factors on successfulness in implementing a lesson study and three other variables, including level of education, sex and field of study.

تبلیغات