آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی بر صلاحیت های یادگیری مادام العمر دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال 1398- 1397 که تعداد آن ها 214 نفر است، بودند. نمونه پژوهش از دانشجویان درس کاربرد مقدمات کامپیوتر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. تعداد اعضای نمونه 60 نفر بودند که در گروه آزمایش و گروه کنترل 30 نفر، به طور تصادفی قرار گرفتند. آموزش به روش ترکیبی برای گروه آزمایش و برای گروه کنترل به روش معمول ارائه شد. برای گردآوری داده های از آزمون صلاحیت های یادگیری مادام العمر هرسن و اوزون بویلو استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نیز نشان داد روش ترکیبی تفاوت معناداری در صلاحیت های یادگیری مادام العمر گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ایجاد نکرده است و دلائل آن را می توان در فرهنگ یادگیری، منابع و امکانات و الگوی بکار گرفته شده برای یادگیری ترکیبی جستجو کرد.

The effect of blended-learning based on digital media on the students΄ lifelong learning competencies

Acquiring lifelong learning competencies is a necessity in the age where changes are accelerating so it is expected that ICT play an effective role in achieving this goal. The purpose of this study was to investigate the effect of blended-learning on the students΄ lifelong learning competencies. Quasi-experimental research method was used with pre-test, post-test design with control group. The research community consisted of all undergraduate students in the faculty of education and psychology in university of Birjand in 2017-2018 academic year numbering 214 people. The research sample was selected using available sampling method. The sample size was 30 people who were randomly assigned into experimental and control groups, 30 respectively. Blended method was provided for the experimental group and for the control group in the usual way. Uzunboylu and Hursen’s lifelong learning competence scale was used for collecting data on lifelong learning competencies. The results of covariance analysis also showed that the blended method did not make a significant difference in the lifelong learning competencies of the experimental group compared to the control group. Its’ reasons can be found in academic culture, resources, facilities and the used model.

تبلیغات