آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

اولین ردّ تغییر ساختارهای زندگی ناشی از تحولات دنیای جدید در شهر، در جداافتادگی انسان از محیط طبیعی پیرامون او پدیدار شد. مترتب بر آن، بخشی از جبران این خلأ به ویژه در ارتقاء کیفیت زندگی شهری و در راستای ارتباط میان این دوگانه فوق، بر عهده توانایی های هنر گمارده شد. در این میان، دیوارنگاری از جمله کارآمدترین هنرهای شهری است که بیش تر با مخاطب عمومی سروکار داشته و به عنوان یک اثر هنری در شهر در تلاقی شرایط بستر اثر، ذهنیت و برداشت هنرمند و ادراک مخاطب شکل می یابد. از میان تعداد نامتناهی موضوع متنوع نقش بسته بر دیوارهای شهر، «طبیعت» به عنوان یک رکن منظرین با تأکید و تکیه ویژه خود بر ذهنیت جامعه مخاطب و جاری شدن در اندیشه و ناخودآگاه جمعی مخاطبان، یکی از نقش آفرینان اصلی موضوع دیوارنگاره ها به شمار رفته که جایگاه و ارتباط آن با ذهنیت و مطالبه شهروندان به درستی تبیین نشده است. بررسی ها حاکی از آن است که پس از نضج یافتن رویکرد تزئینی در نگاه متولیان هنر دیوارنگاری، طبیعت و ارکان آن در دیوارنگاره های شهری تهران به ویژه در خیابان ولی عصر بیش تر مبتنی بر بهره مندی از اصول رویکرد تزئینی در نمایش آثار بوده و به دور از پیوند با محیط بصری و الهام از هویت منظرین بستر، به عنوان محمل تجربه زیسته طبیعت گرا در ذهنیت شهروندان شکل گرفته است.

Nature in the Murals on Vali-E-Asr Street in Tehran Influenced by the Identity of the Environment or a Purely Decorative Attitude? Evaluating the Relationships Between the Presence and Position of Nature with the Identity of the Environment in the Murals’ Context

The first trace of the changed living structures caused by the evolution of the new world in the city has emerged in the separation between humans and the surrounding environment. Subsequently, art has become responsible for filling a part of this gap, especially in improving the quality of urban life regarding the connection between the dualities. In this case, murals are the most efficient urban art that deals with the public audience and is formed as an artwork in the city within the interaction between painting context conditions, the subjectivity and perception of the artist, and the audience’s understanding. Among the infinitely diverse topics of the motifs depending on the city walls, as a landscape foundation emphasizing the mentality of the audience community and influencing the thought and collective unconscious of the audiences, “nature” has been one of the major role players in the topic of murals. However, the position of nature and its relationship with the mentality and demands of citizens have not been explained accurately. Studies imply that after the decorative approach was elaborated given mural art practitioners, nature and its bases in the urban murals of Tehran, particularly in Vali-E-Asr Street, have been based on the decorative approach principles used in the exhibition of works. In this regard, nature has been shaped as an indicator of naturalistic lived experience in the minds of citizens beyond this interaction with the visual environment and being inspired by the context’s landscape identity. 

تبلیغات