پیشایندهای تحقق صدای دانش آموز: یک مطالعه فراترکیب
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تحقق صدای دانش آموز در دوره ابتدایی تحت عنوان پیشایندهای تحقق صدای دانش آموز با روش فراترکیب انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه پژوهش-های پیشین در این زمینه بین سال های 2021 -2000 می باشد. برای گردآوری داده های پژوهش حاضر نشریه های داخلی (مگ ایران، ایران داک، علم نت، نورمگز و سیویلیکا) و خارجی (ابسکو، اسپرینگر، ساینس دایرکت، اریک و گوگل اسکالر) در مجموع ده پایگاه جستجو شد. در این راستا کلیدواژه های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و با روش نمونه گیری هدفمند مرتبط ترین مطالعات به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. 115 منبع در حوزه صدای دانش آموز مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 28 مقاله انتخاب و با تحلیل محتوای آن ها ابعاد و کدهای مربوط استخراج شد. یافته-های پژوهش در 5 مقوله، 21 مفهوم و 170 کد شناسایی و دسته بندی شد که پنج مقوله اصلی عبارتند از دموکراسی آموزشی، کاریزمای معلمی، نظام ارزشیابی مطلوب، محتوا، زنگ تفریح هدفمند. در نهایت پس از طی گام های پژوهش الگویی از پیشایندهای تحقق صدای دانش آموز ارائه شد. نتایج پژوهش حاضر و الگوی ارائه شده در این پژوهش می تواند نقشه راه مناسبی در راستای ارج نهادن به آوای دانش آموزان و تغییر نقش آن ها به عنوان عاملی در تلاش برای بهبود مدرسه باشد.Identifying the antecedents of the Realization of student voice: A Meta-Synthesis Study
The aim of this study was to identify the factors affecting the Realization of student voice in elementary school the under the heading of the antecedents of the Realization of student voice with Meta Synthesis method. This study is applied in terms of purpose.The statistical population includes all previous researches in this field between 2000-2021. In order to collect the data of the current research, a total of ten databases were searched for domestic (Magiran, Irandoc, Elmnet, Noormags and Civilica) and foreign (EBSCO, Springer, Science Direct, ERIC and Google Scholar) publications. In this regard, keywords related to the purpose of the research were searched and the most relevant studies were selected as a statistical sample using the purposeful sampling method. 115 sources were evaluated in the field of student voice and finally, 28 articles were selected and their codes and dimensions were extracted by their content analyzing.The research findings were identified and categorized into 5 categories, 21 concepts and 170 codes, which the five main categories being Educational democracy, Teacher charisma, Optimal evaluation system, content and Purposeful entertainment bell. Finally, after the research steps, a pattern of the antecedents of the Realization of student voice was presented. . The results...