آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

سواد مکان قرآنی، توانایی جایی یابی، تشریح وقایع و بیان اندرز های نهفته در مورد مکان هایی است که در قرآن به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به آن ها اشاره شده است و انتظار می رود که فارغ التحصیلان دبیرستان ها از قابلیت های لازم در این زمینه برخوردار باشند. هدف از این پژوهش تعیین سطح سواد مکان قرآنی دانشجویان ورودی به دانشگاه، جهت برنامه ریزی برای رفع کاستی های موجود بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجومعلمان ورودی مهر 1400 گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان البرز بوده اند که 191نفر از آن ها به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب و به واسطه پرسشنامه ی محقق ساخته ای که روایی آن توسط اساتید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تایید گردیده، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده که در نرم افزار SPSS 23 ارزیابی و تحلیل شده گواه آن است که سطح سواد مکان قرآنی دانشجومعلمان در حد مطلوبی بوده و میزان تبیین آن بر اساس نقش دروس تاریخ، جغرافیا و جامعه شناسی دوره دبیرستان 46/6درصد می باشد. نظر به اینکه مشخص شد که کانون تمرکز آموزش های دوره دبیرستان بر شهر مکه و اطراف آن متمرکز بوده و با دور شدن از این محدوده به پایین تر از حد مورد انتظار می رسد؛ پیشنهاد می شود که تدابیری در دانشگاه فرهنگیان اندیشیده شده و نقص موجود بر طرف گردد.

Assessing the literacy of the Quranic place of students teachers of Farhangian University (with emphasis on the role of high school history, geography and sociology courses in explaining it)

Literacy of the Quranic places is the ability to find places, describe events and express hidden instructions about places that are directly or indirectly mentioned in the Quran. The purpose of this study was to determine the level of Quranic literacy of students entering the university, in order to plan to eliminate the existing shortcomings. The statistical population of this research included all the student teachers entering september 2021 of the Department of Humanities and Social Sciences of Farhangian University of Alborz province, 191 of them were selected by stratified random sampling and by means of a researcher-made questionnaire that was valid. It has been confirmed and evaluated by professors and its reliability using Cronbach's alpha method. The results obtained, which were evaluated and analyzed in SPSS23 software, prove that the level of The Quranic literacy of student teachers is at an optimal level, and its explanation rate is 46.6% based on the role of history, geography and sociology courses in high school. It is suggested that by holding a compensatory training course in Farhangian University, the academic level of student teachers will be improved.

تبلیغات