آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف پژوهش شناسایی عوامل ارتقای تعهد سازمانی نیروی انسانی شاغل در دانشگاه فرهنگیان بود. در مطالعه کیفی، نظریه برخاسته از داده ها و از طرح نوخاسته گلیزر عوامل ارتقای تعهد سازمانی نیروی انسانی شاغل در دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد. بر اساس معیار اشباع نظری 19 نفر به روش هدفمند انتخاب شدند، ابزار گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد. میزان پایایی بین کدگذاران 78/0، و پایایی کدگذاری مجدد 80/0 به دست آمد. برای شناسایی مضامین و مقوله های تعهد سازمانی نیروی انسانی شاغل در دانشگاه از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در نهایت، پس از کدگذاری پژوهشگر، 6 مؤلفه فردی، رفتاری، روان شناختی، مدیریتی، سازمانی و انگیزشی به عنوان مؤلفه های مؤثر بر ارتقای تعهد سازمانی نیروی انسانی شاغل در دانشگاه فرهنگیان شناخته شدند و مؤلفه روان شناختی با ضریب استاندارد 91 درصد بیشترین نقش و مؤلفه فردی با ضریب استاندارد 59 درصد کمترین نقش را در تبیین ارتقای تعهد سازمانی نیروی انسانی داشتند. در بخش کمی، با استفاده از روش طرح نمونه گیری هدفمند از بین استادان هیئت علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان 260 نفر (149 نفر مرد و 111 نفر زن) به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در فاز کمی پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مصاحبه بود. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، معیارهای روان شناختی و رفتاری، بیشترین تأثیرگذاری را در ارتقای تعهد سازمانی داشتند. این بدین معناست که با بالابردن سطح اعتمادسازی، آموزش و آگاهی بخشی به کارکنان، حفظ ارزش های انسانی، ایجاد محیطی سالم و عاری از هرگونه استرس و تنش هایی که امنیت شغلی را به مخاطره می اندازد، باعث ارتقای تعهد سازمانی دانشگاه فرهنگیان خواهد شد.

Identifying the factors promoting the organizational commitment of human resources working at Farhangian University

This study aims to identify factors promoting organizational commitment of human resources working at Farhangian University. In the qualitative part, through grounded theory research method and Glaser emerging design, factors promoting organizational commitment of human resources working at Farhangian University were identified. Twenty-five faculty members of Farhangian University were selected by purposive sampling. Semi-structured interview was used to collect data. Inter-coder reliability was 0.78, and intra-coder reliability was 0.80. Thematic analysis was used to identify themes and categories of organizational commitment of human resources working at the university. Finally, after the researcher’s coding, six components of individual, behavioral, psychological, managerial, organizational, and motivational factors were recognized as components effective for promoting organizational commitment of human resources. The psychological component with a standard coefficient of 91% had the most effective role and the individual component with a standard coefficient of 59% had the least effective role in explaining promotion of organizational commitment of human resources. In the quantitative part, 260 individuals (149 males and 111 females) were selected as the research sample using purposeful sampling from among the faculty and staff of FarhangianUniversity. The research tool was a researcher-made questionnaire based on the interviews. Based on the results of factor analysis,

تبلیغات