آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی الگوی سیرت نیکوی مدیران دانشگاه فرهنگیان استان تهران با استفاده از آموزه های نهج البلاغه انجام شده است. روش پژوهش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون بوده است. ابتدا متن نهج البلاغه در ارتباط با مضمون هایی که معرف سیرت نیکوی مدیران باشد، بررسی و 525 مضمون اولیه استخراج شد. سپس، با تلخیص و مقوله بندی به روش کدگذاری بر پایه مفاهیم مشترک 79 مضمون پایه با عنوان شاخص شناسایی شد؛ در ادامه با افزایش محدوده دسته بندی، تقسیم بندی مؤلفه ها و ابعاد، به روش دلفی، طی دو مرحله و با تکنیک نمونه گیری گلوله برفی انجام و 10 مضمون سازمان دهنده با عنوان مؤلفه از شاخص ها استخراج و با تکرار آن 3 مضمون فراگیر به عنوان ابعاد سیرت نیکوی مدیران شناسایی و تبیین شد. حاصل کار به صورت الگوی سیرت نیکوی مدیران بر مبنای آموزه های نهج البلاغه ارائه شد که شامل سه بعد اعتقادی، اخلاقی و رفتاری است. 

Designing a Model of Good Character of Managers Using the Teachings of Nahj al-Balagha (Case Study: Farhangian University of Tehran)

This Research has been done with the Aim of Designing a Model of Good Character of the Managers of Farhangian University of Tehran Province Using the Teachings of Nahj al-Balagha. The Research Method is Qualitative and Using Thematic Analysis. First, the Text of Nahj al-Balagha in Relation to Themes That Represent the Good Character of Managers Was Reviewed and 525 Primary Themes Were Extracted. Then, by Summarizing and Categorizing by Coding Method based on Common Concepts, 79 Basic Themes Were Identified as Indicators; Then, by Increasing the Range of Classification, Division of Components and Dimensions, by Delphi Method, in Two Stages and With the Technique of Snowball Sampling, 10 Organizing Themes Under the Title of Components Were Extracted from the Indicators and by Repeating it, 3 Comprehensive Themes Were The Title of the Dimensions of Good Character of Managers was Identified and Explained. The Result Was Presented as A Model of Good Character of Managers Based on the Teachings of Nahj al-Balagha, Which Includes Three Dimensions of Belief, Morality and Behavior.

تبلیغات